5. Freedom of Expression

The rights listed under the headline of “Freedom of Expression” (
) continued to be grossly violated in 2000. Dissident voices met with detention, threats and trials. Anybody criticizing official policy, in particular human rights defenders and members of other NGOs, could only conduct their activities with the threat of imprisonment. Restrictions of the freedom of expression were particularly severe in the region under a state of emergency (OHAL). Books, newspapers and music cassettes were banned in the OHAL region. NGOs working in the region were put on trial and some of them were closed for longer periods of time. Many civil servants were either dismissed from duty or appointed elsewhere (“exiled”), because of the views they had expressed. 

It was particularly dangerous to discuss the Kurdish question. Such ideas were usually seen as a threat to national interest and security. Speeches and articles on this issue resulted in punishment. 

Another subject for punishment were the discussion on the hunger strikes and death fasts that started on 20 October and the establishment of the F-type prisons. In December any comments on this were banned. The ban was issued on 14 December by İstanbul SSC No. 4. 

According to the General Directorate for Criminal Records and Statistics a total of 2,231 cases involving 2,786 people were opened in the year 2000 in connection with offences of the Press Law. 216 cases ended in acquittal, while 610 resulted in convictions. Among the cases that were opened under Article 159 TPC 105 ended in acquittal and 82 in convictions. Among the 334 cases terminated under Article 312 TPC 91 ended in acquittal and 179 with sentences.

Under Article 155 TPC (alienating the people from military service) 23 trials were launched against 37 people. None of these cases ended in 2000. A total of 5,410 people were tried for an offence against the Law No. 2911 on Demonstrations and Meetings. Among the 475 cases that were concluded in 2000 256 ended in acquittal and 141 in convictions. (
)

Legal Background

There are a number of legal obstacles for the realization of the freedom of expression in Turkey. Frequently used Articles of the Turkish Penal Code (TPC) are Articles 159 and 312, but also Articles 155 and 311 TPC are used to punish certain opinions. The Law to Fight Terrorism and in particular Articles 6, 7 and 8 of this Law No. 3713 are used against the opposition. Law No. 5816 on Protection of Atatürk, the Press and the Law on Radio and TV broadcast (RTÜK) are other laws restricting freedom of expression. Special law on the administration of provinces, martial law and the law on a state of emergency provide for additional measures against critical voices.

The primary legal provisions that form obstacles to the freedom of thought are Articles 155, 159, 311 and 312 of the TPC; Articles 6, 7 and 8 of the so-called Anti-Terror Law with the number 3713; The Law for Protecting Atatürk which is numbered 5816; Press Law and the Law on Radio and Television. Additionally, Law on Provincial Administration, Martial Law and State of Emergency Law allow, on certain situations, military and administrative authorities to take prohibitive measures without a judicial decision. 

The Press Law numbered 5680 holds responsible not only the writer, but also the editor-in-chief and owner of publication institutions for offences committed via the press. Therefore, more than one person gets punished for just one offence. (HYPERLINK \l "_ftn1"


) Article 31 of the same law empowers the Council of Ministers to “ban the entry and distribution of printed material published in foreign countries to Turkey in cases when they are considered to be contrary to the integrity of the State with its country and nation, to national sovereignty, to the existence of the Republic, to national security, to public order, to general order, to public interest, general morals and to general health. It also empowers the Minister of Interior Affairs to “confiscate printed material published in Turkey.” 

Article 162 of the TPC states that “presenting a publication that is considered to be a crime is an offence by itself.”  According to this provision, those who quote from publications with the intention to criticize it, discussing it or inform the public may get punished. However, the persons (
) who are accused by the SSC prosecutors of “making propaganda for a terrorist organization” may get punished on claims of being the direct source of the quotation.

Article 159 of the TPC defines the offence of “openly insulting and ridiculing the fact of being Turkish, the Republic, the Grand National Assembly, the moral character of the Government, Ministries, the military or security forces of the State or the moral character of the Court,” and prescribes heavy imprisonment of between 1 to 6 years. In Turkey where the border between criticism and insult is determined arbitrarily, this provision makes any criticism, particularly of human rights violations or the role of the Turkish Armed Forces and the National Security Council an offence. 

Article 155 of the TPC provides for sentences of persons, who make oral or written statements that “endanger the security of the country” or “alienate people from military service”, ranging from 2 months to 2 years’ imprisonment.

Article 312 of the TPC regulates the offence of “inciting people to hatred and enmity.” (
) Article 312 has frequently been used against “offenders of thought” particularly following the amendment made to Article 8 of the Anti-Terror Law in 1995. National and international legal circles and human rights organizations have seriously criticized Article 312.

Article 168 of the TPC, which regulates the offence of “membership to and administration of armed gangs" is often used to prosecute human rights defenders and journalists for their views and actions. People, who worked for legal newspapers and journals defined by security authorities as “publication of an illegal organization,” were often put on trial on accusations of “being an executive or member of an armed gang” depending solely upon the files prepared by the security officers, even when there was no other material evidence. 

The authorities also used Article 169 of the TPC, which regulates “aiding and abetting members of an armed gang” defined within “offences committed for terrorist ends”, against members of oppositional media on claims that they paved the way for the activities of the illegal organization through news reports. In 2001, there was an increase in the number of people, who were put on trial under Article 169 in connection with speeches they delivered or books they wrote. 

The offence defined by Article 8 of the Anti-Terror Law as “making written and oral propaganda and holding meeting, demonstrations and marches aiming at destroying the unbreakable integrity of the State of the Republic of Turkey with its country and nation” has not only been frequently applied against persons having oppositional opinions concerning the Kurdish problem, but also against persons, who expressed or cited contrasting information and views regarding the “national security”. Article 8 prescribes a heavy prison term from 1 year to 3 years and heavy fines. The owners of publications convicted for such an offence can be fined heavily and their editor-in-chiefs can be imprisoned from 6 months to 2 years and be fined as well.

Article 7 of the Anti-Terror Law regulates offences of “founding or joining terrorist organizations apart from those defined by the TPC” or “aiding members of and making propaganda for such organizations.” Expression of any information and opinion considered by authorities to be in favor of “terror organizations” is sentenced under this article.

Article 6 of the Anti-Terror Law regulates the offences of “printing and publishing newsletters and statements of terrorist organizations” and “showing civil servants, who took part in the struggle against terror as targets.” This article can be used as a shield for public officers, who are on trial for torture, rape, extra-judicial execution or similar human rights violations.

Paragraph (b) of Article 3 of the Martial Law numbered 1402 empowers the martial law commanders to “censor, record or stop broadcasting and communication by any kind of means such as telephone, wireless, radio and television, and to have priority in using these means whenever necessary.” According to line (c) of the same article, martial law commanders are authorized to “control any communication means such as publication, correspondence, letters or telegrams either orally, in writing, as pictures, videos and sound; to ban or censor the publication, distribution, keeping or carrying more than one copy of newspapers, journals, books and other publications, and their admission to the state of emergency region; to confiscate any document, publication or communication means such as books, journals, newspapers, leaflets, posters, statements, banners, LP or cassette, whose publication and distribution was banned by the martial law commander; to close down publishing houses that printed these documents or the production places of cassettes and LPs, and even if a confiscation decision is not taken for certain products, the necessary measures should be taken for their destruction if the martial law commander objects to hand them back to their owners; and to ask for authorization for release of new newspapers and journals.” 

Paragraph (e) of Article 11 of the State of Emergency numbered 2935 authorizes the governors to “ban or base on permission the publication, reproduction, release and distribution of newspapers, journals, leaflets, books, posters or fliers and admission and distribution of those published and reproduced outside the state of emergency region into the region; to confiscate books, journals, newspapers, leaflets, posters and similar material, whose publication had been banned. Paragraph (f) of the same article authorizes governors to “control and, if necessary, to record or ban any statement, article, picture, film, LP and sound and visual bands and broadcast of sounds”. 

Paragraph (a) of Article 1 of the Decree with the Force of Law numbered 430, which is known in public as the SS (Exile and Censor) Decree empowers the Governor of the State of Emergency Region or the provincial governors in the State of Emergency Region “to ban or base on permission the publication, reproduction, release and distribution of any printed material, books, journals, newspapers, leaflets, posters and the like, which might cause the destruction of the public order seriously by misrepresenting the activities in the region or producing untrue news reports or broadcasts or which might cause anxiety among the society or prevent security forces to fulfill their duties properly. If such material is printed or reproduced outside the State of Emergency Region, it may be banned. Their admission to and distribution in the region is subject to permission. In accordance with this provision, the Minister of Interior can, upon proposal or after taking the opinion of the Governor of the State of Emergency Region, “send a written warning to owners or publication directors of these publications for stopping the publication without taking into account whether they were published within or outside the state of emergency region. S/he can ban for an indefinite or definite period the reproduction, publication or distribution of them”. The article also empowers the Minister of the Interior to close down the publishing houses that published these publications up to 10 days and in case of reoccurrence, up to 1 month. 

The Law on Turkish Radio and Television (TRT) numbered 2954 includes clauses that seriously restrict the freedom of communication and receiving information. The Law defines the duties of the TRT in domestic broadcast as follows:

“To contribute to 1. Atatürk’s principles and revolutions to take root and realization of national objectives that envisage the rise of the Republic of Turkey above the contemporary civilization level; 2. to protect and strengthen the existence and independence of the State with its indivisible integrity of the country and the nation, the peace of the society and the qualities of democratic, secular and social state in an understanding of national solidarity and justice, respectful for human rights and based on Atatürk’s nationalism; 3. development of national education and national culture; 4. to protect national security policy and national and economic interests of the State; 5. constituting the public opinion freely and healthily in line with the Constitutional principles.” (Article 9-e)

The regulation concerning “prohibition of broadcasts with regards to national security” is as follows:

“The Prime Minister or a minister in his/her place is authorized to prohibit a news report or program in cases that national security openly requires so. The ban should be announced in writing. But in cases of emergency the decision of prohibition can be communicated orally. In that case, the prohibition decision should be repeated in written form at the shortest. In cases the prohibition involves programs not produced under the responsibility of Turkish Radio and Television Institute, the general directorate communicates the prohibition decision to the relevant persons within 24 hours.” (Article 23)

Article 22 of the Regulation concerning Broadcast Principles and Methods for Radio and Television Broadcasts brings the following arrangement: “Broadcasts cannot be inspected and stopped beforehand with reservations for judicial decisions. But in cases national security obviously requires so or in case of a strong possibility that the public order can be seriously destroyed, the Prime Minister or the Minister in his/her places can stop the broadcast”. In this context İstanbul SSC prohibited any broadcast of news about the death fasts in prison on 14 December 2000 and trials were brought against people who did not stick to the prohibition. The media institutions that did not abide by the decision were confiscated or closed down. News reports and sights about the hunger strike in 1996 had been prohibited for the same reason. 

The “Law on Establishment and Broadcast of Radios and Televisions” (called RTÜK like the High Council for Radio and Television) numbered 3984 and entered into force on 13 April 1994 also includes clauses that restrict freedom of expression, communication and getting information. For instance, Paragraph (a) of Article 4 of the RTÜK Law sanctions broadcasting in violation of the principle of “not allowing broadcast contrary to the existence and independence of the Republic of Turkey and the indivisible integrity of the State with its country and nation, paragraph (b) sanctions broadcasting in contrast to “national and moral values of the society, paragraph (c) “the principle democratic rules and personal rights mentioned in the general principles section of the Constitution, paragraph (d) “general ethics, social peace and Turkish family structure, paragraph (e) “freedom of expression, principle of pluralism in communication and broadcast”, paragraph (f) “principle of never condemning people for their race, sex, social class or religious beliefs” and paragraph (g) “not allowing broadcast that could incite people to violence, terror and ethnic discrimination and create feelings of hatred in society”. According to these provisions, the RTÜK has the authority to determine which programs are “in the interest of the country and people”, which are “ethical”, “in agreement with pluralist democratic principles”, and “developing tolerance and joint life culture against differences”. The article authorizes the RTÜK to “warn” or “close down” radios and televisions that broadcast about Armenians and Assyrians or play Kurdish music. 

The Press Amnesty

In September the Constitutional Court decided on the case forwarded by the Virtue Party in relation to the expression “offences committed via the press or written and visual media” in the Law on the Suspension of Trials and Sentences in Connection with Offenses Committed via the Press or Publications. The Law had entered into force on 3 September 1999, when it was published in the Official Gazette. The Court accepted that this restriction was against the principle of equality as set out in Article 10 of the Constitution. The legislation was given one year to correct this mistake. In practice the decision had no effect, since the editors-in-chief of publication, who had been released according to this law (about 50) will not be re-imprisoned. 

5.1. Freedom to Express Opinions

Among the people under threat of imprisonment, because of expressing their views, opinions and presenting information journalists and writers were leading, followed by members of NGOs, trade unionists and artists. Here are the case studies for 2000:

Akın Birdal

HRA former Chairman Akın Birdal was taken back to prison on 28 March to complete the 2 years' imprisonment sentence given by Ankara and Adana SSC. Akın Birdal applied to the Prosecution Office for postponement of the execution of his sentence, as his medical treatment was under way. The Prosecution Office referred Birdal to Ankara Numune Hospital on 24 March. The Forensic Institute furnished a report for Birdal stating that “there was no harm in continuing his treatment in prison.” Birdal had been put in prison on 3 June 1999 and released on 25 September 1999 for a period of 6 months on the grounds that he had a weakness of his bones. The report issued by Ankara Numune Hospital for Akın Birdal on 24 September 1999 had read that “his treatment should be carried out outside the prison conditions.” Akın Birdal was released on 23 September. 

The imprisonment of Akın Birdal was based on verdicts by Ankara and Adana SSC. He had been tried under Article 312 TPC for speeches he made on 1 September 1995 and on 1 September 1996. Both courts had sentenced him to 1 year’s imprisonment each. The Court of Cassation confirmed the sentence of Ankara SSC on 27 October 1998 and the verdict of Adana SSC on 20 April 1999.

Further cases against Akın Birdal 

A trial was launched in May under Article 312 TPC Akın Birdal, HRA Urfa former Branch Chairman Aziz Durmaz and Mazlum-Der Urfa Branch Chairman lawyer Şehmus Ülek on charges of “insulting the security forces,” in speeches they gave in May 1999.

The trial launched against Akın Birdal, HADEP Board Member Recep Doğaner, EMEP Ankara Provincial Chairman Haydar Kaya and the journalist Ragıp Duran concluded at Ankara SSC on 11 July. In the hearing, all defendants were acquitted. In the original trial that had concluded on 30 December 1998 Haydar Kaya had been sentenced to 1 year in prison and fined to TL. 600 million, whereas the other defendants had been acquitted. The Court of Cassation had quashed this decision. 

Ahmet Kaya

In January İstanbul SSC launched a trial against singer Ahmet Kaya in connection with the speech he gave in his concert in Berlin, Germany, on 4 June 1999. He was charged with “aiding the PKK and inciting people to enmity.” At the time Ahmet Kaya was living in France. 

Three trials were heard at İstanbul SSC on 10 March. In the trial in connection with a concert in Frankfurt, Germany, on 10 September 1999, an arrest warrant in absentia was issued against Ahmet Kaya. The trial in connection with the concert in Berlin resulted in 45 months in prison on charges under Article 169 TPC. Kaya was acquitted in connection with a speech he delivered in the ceremony organized by Magazine Journalists' Association on 10 February 1999. 

İstanbul SSC launched another trial against Ahmet Kaya for a speech he had delivered during a concert in Hamburg, Germany. Before this and other trials could end Ahmet Kaya, who lived in Paris, died on 16 November due to a heart attack. 

Ahmet Turan Demir

On 24 February Ankara SSC convicted 18 HADEP executives among 47, including HADEP Chairman Ahmet Turan Demir and former Chairman Murat Bozlak in connection with “hunger strikes during the period in which the PKK leader Abdullah Öcalan was in Italy”. Ahmet Turan Demir, Murat Bozlak and Ankara former Provincial Chairman Kemal Bülbül, former Deputy Chairman Bahattin Günel, Ağrı Mayor Hüseyin Yılmaz, Ankara Keçiören former District Chairman Ali Akgül, former Party Board member Emine Mısır, former Ankara Provincial Executive Board members Rezzan Sümbül, Mehmet Emin Aras, Sevgi Önal, Sultan İzra, Dursun Turan, Cevdet Malgaz, Safiye Akalın, Ahmet Aydın, İlhan Aydın, Hüsamettin Avşar and Şaziye Zoroğlu were sentenced to 45 months' imprisonment under Article 169 TPC. The other 29 party executives were acquitted. 

Ankara SSC Prosecution Office launched a trial against Ahmet Turan Demir in connection with the speech he gave during the "Peace Festival" that was held in Ankara in 1999. Esin Akgül, moderator during the festival, was also charged under Article 8 of the Anti-Terror Law. The first hearing was held on 21 March. The case concluded at Ankara SSC on 1 June. Demir and Akgül were sentenced to 1 year's imprisonment and fined to TL 800 million. 

İstanbul SSC launched another trial Ahmet Turan Demir on accusations of “inciting people to hatred and enmity” (Article 312 TPC) in an interview with journalist Fatih Çekirge on 15 February, by saying “It should be written in the Constitution that ‘There are Kurds’.” 

Ankara SSC Prosecution Office opened a case against 19 executive members of HADEP, including Ahmet Turan Demir, on charges of “separatist propaganda.” The indictment claimed that “separatist propaganda was disseminated” in the leaflet entitled “Freedom, Equality and Peace,” which was distributed by the HADEP on 1 September World Peace Day. In the trial, Ahmet Turan Demir, Deputy Chairmen Hamit Geylani, Niyazi Bulgan, Eyyüp Karageçi, Mehmet Tekin, Secretary General Mahmut Şakar, Deputy Secretary Generals Cevahir Bayındır, Ali Rıza Yurtsever, Salih Özdemir, General Accountant Filiz Uğuz, Deputy General Accountant Veysel Turhan, and Central Executive Board members Cemal Coşgun, Fatma Kurtulan, M. Salih Yıldız, Aslan Türk, Murad Akıncılar and Hikmet Fidan were indicted under Article 8 of the Anti-Terror Law. 

The case opened against Ahmet Turan Demir in connection with the speech he gave at the congress of HADEP Manisa Provincial Organization on 6 September 1998 concluded at İzmir SSC at the end of November. The Court sentenced Ahmet Turan Demir to 1 year's imprisonment under Article 8 of the Anti-Terror Law. The sentence was commuted to 10 months' imprisonment and a fine of TL 666 billion fine.

Abdurrahman Dilipak

The trial launched against 10 people, including Abdurrahman Dilipak and Ahmet Taşgetiren, columnists with the journal Akit and the daily Yeni Şafak, respectively, in connection with the conference held in Malatya in 1998, ended at Malatya SSC on 18 January. Dilipak, Taşgetiren, Sezgin Topçu Dilipak (the bride of Abdurrahman Dilipak) and Adil Akkoyunlu were each sentenced to 1 year in prison under Article 312 TPC, whereas 6 defendants were acquitted. 

The case launched against Abdurrahman Dilipak and the lawyers Raşit Alaca and Doğan Karaoğlu on charges of “insulting the jurisdiction” in the speech they had given at the same conference in Malatya, concluded at Malatya Criminal Court on 20 September. The Court acquitted the defendants. 

Ahmet Ünlü

Ahmet Ünlü, known in public as the “priest with the robe”, was sentenced to 31 months' imprisonment for a speech on the earthquake of 17 August 1999 that he termed as a punishment of those, who did not live according to religious principles. İstanbul SSC convicted him under Article 312/2 TPC on 17 October. 

Ender İmrek

In January the Court of Cassation confirmed the one year imprisonment sentence and a fine of TL 520,000 given to EMEP General Board Member Ender İmrek by Malatya SSC under Article 312 TPC. The sentence was suspended for five years. Ender İmrek had been prosecuted in connection with a speech he gave at a meeting organized by the EMEP Elazığ Provincial Organization on 19 March 1998. 

Malatya Criminal Court under Article 159 TPC sentenced Ender İmrek to 10 months in prison. The sentence was suspended for five years.

Haydar Kaya, Sinan Turgut, Hakan Aslan and Barış Kaya

The trial launched against EMEP Deputy Chairman Haydar Kaya in connection with the speech he gave at the festival that had been held by EMEP on 8 March 1997, and the band members of “Sessizliğe Çağrı”, Sinan Turgut, Hakan Aslan and Barış Kaya in connection with the songs they had sung at the festival, concluded on 11 May. Ankara SSC sentenced Haydar Kaya and the band members to 1 year in prison on charges of “insulting the State and security forces,” under Article 159 TPC.

Mustafa Yalçıner

In July the Court of Cassation confirmed a sentenced against EMEP board member Mustafa Yalçıner in connection with a speech he had held at the People's House in Keçiören (Ankara) in 1993. Ankara SSC had sentenced him to 13 months' imprisonment under Article 312 TPC.

EMEP and ÖDP Executives

In September a trial was launched against executives of EMEP and ÖDP on charges of “inciting people to hatred and enmity” during the Newroz festivities on 21 March held in Çorum, under Article 312 TPC. The defendants were: EMEP Provincial Chairman Satılmış Türkoğlu, ÖDP Provincial Chairman Mehmet Arslan, EMEP Central District Chairman Cafer Gökmen and district executive Erdal Koç, EMEP members Yılmaz Gültekin, Hüseyin Demirkaya, Seher Bola, Muharrem Özünel, Feyzullah Aygün, Nail Dertli, Taner Şimşek, Eren Can, Ali İhsan Koca and ÖDP members Müzeyyen Zeren, Süleyman Kamışlı, Eğitim-Sen Union members İsmail Öztorun, Hikmet Aydın, Canan Çağlayan, Hüsnü Murat Aydın and Health Workers Union (SES) members Fikret Çağlayan and Gülcihan Öztürk . 

Necmettin Erbakan

The trial launched against Necmettin Erbakan, Chairman of the Welfare Party (RP), closed down by the Constitutional Court, in connection with the speech he delivered in Bingöl on 25 March 1994, ended on 10 March. Diyarbakır SSC sentenced Necmettin Erbakan to 1 year in prison and a fine of 220,000 TL on charges under Article 312 TPC. The sentence was confirmed on 8 June. Erbakan should have surrendered on 6 September, but was given a period up to 14 January 2001, before he should start the execution of the sentence. 

Hasan Celal Güzel

On 27 January Re-Birth Party (YDP) Chairman Hasan Celal Güzel was sentenced to 1 year's imprisonment and a fine of TL 160,000. Ankara SSC convicted him in connection with the speech he gave at Human Rights Meeting in Kayseri on 13 June 1998. Journalist Recep İhsan Eliaçık, his co-defendant, was also sentenced to the same penalty under Article 312/2 TPC. In July the Court of Cassation ratified the sentences.

Two separate trials launched against Hasan Celal Güzel, continued on 7 February. In the trail launched at Ankara SSC in connection with a speech he gave in Afyon, the prosecutor disclosed his opinion on the merits of the case. The SSC Prosecutor demanded an imprisonment term between 1 and 3 years for Güzel under Article 312 TPC on the accusations of “inciting people to enmity.” The other trial launched against Güzel in connection with another speech he gave continued at Kayseri Criminal Court No. 1. The trail was postponed in order to get the testimony of Güzel who was in Ayaş Prison.

Hasan Celal Güzel was released from (Ankara) Ayaş Prison on 10 May. Ankara SSC had convicted him on 23 February 1999 and sentenced under Article 312 TPC to 1 year in prison and a fine of TL 860,000 for a speech he had given in Kayseri in 1997. Güzel had been sent to prison on 16 December 1999.

Dino Frisullo

Italian journalist Dino Frisullo, who was detained during the Newroz celebrations in Diyarbakır on 21 March 1998 and put on trial, was detained at İstanbul Atatürk Airport on 3 April. He had come to Turkey to attend his re-trial at Diyarbakır SSC. Diyarbakır SSC had sentenced Frisullo to 1 year in prison and a fine of TL 6 billion under Article 312 TPC. The Court of Cassation had quashed the sentence. Dino Frisullo was extradited on 4 April.

He was also not able to attend the hearing held at Diyarbakır SSC on 23 May. Further attempts to attend the hearings remained fruitless. Diyarbakır SSC did not reach a verdict in 2000. 

Cihan Sancar

Cihan Sincar, Mayor of Kızıltepe, Mardin from HADEP, was charged with “disseminating separatist propaganda” in a statement she made to a Swedish daily. At the hearing held at Diyarbakır SSC on 22 November Sincar was acquitted. A prison sentence of 1 year had been was demanded for Sincar under Article 8 of the Anti-Terror Law.

Hasan Beliren

Hasan Beliren, an executive with HADEP Adana Provincial Organization, entered prison in May to complete the 9 months' imprisonment term delivered under Article 8 of the Anti-Terror Law on the grounds that “he disseminated separatist propaganda,” in a speech he had formerly given. Beliren entered Bahçe Prison of Adana. Adana SSC had sentenced Beliren to 1 year in prison and a fine of TL 6 billion. The Court of Cassation had reduced the sentence to 9 months in prison and a fine of TL 800 million.

HADEP Board Members 

The trial launched against HADEP Central Executive Board members in connection with tape cassettes containing propaganda for elections, sent to the party organizations prior to the elections on 18 April 1999 concluded at Ankara SSC on 7 February. The trial was postponed for 3 years under the “Press Amnesty Law” numbered 4454. In the trial, Mehmet Satan, Hamit Geylani, Ali Hıdır Doğan, Mehmet Salih Yıldız, Osman Özçelik, Cemal Coşgun, Ali Özcan, Mehmet Tekin, Filiz Oğuz and Sevahir Bayındır were prosecuted under Article 169 TPC. 

Hamit Geylani

The trial launched against HADEP Deputy Chairman Hamit Geylani under Article 312 TPC ended in acquittal in the first hearing held at Van Penal Court No. 2 on 23 March. He was put on trial under Article 312 TPC in connection with a speech he gave in a press meeting on PKK Leader Abdullah Öcalan’s statement that a group of PKK members, would surrender on 4 October 1999. 

Abdullah Akın

The case launched against Abdullah Akın, Batman Mayor from HADEP, on the charges of “inciting hatred and enmity among people” in a speech he had given in Copenhagen, Denmark under Article 312 TPC, resulted in acquittal on 20 September. The case had been heard at Diyarbakır SSC.

Alaeddin Erdoğan, Hacı Ateş

The trial against HADEP Council member and Mersin Provincial Organization former Chairman Alaeddin Erdoğan and Tarsus District Organization former Chairman Hacı Ateş in connection with speeches they gave on the occasion of 1 September Peace Day (1999), concluded on 4 May. Adana SSC sentenced both men to 1 year in prison. 

Feridun Çelik

Feridun Çelik, Diyarbakır Metropolitan from HADEP, was acquitted from charges of “disseminating separatist propaganda” in a statement he gave to the Özgür Politika published in Europe. Diyarbakır SSC ruled on 12 October that the elements of crime had not materialized. Çelik was tried under Article 8 of the Anti-Terror Law. 

Kamber Söylemez, Hacı Yavuz, Zeki Kılıçgedik, Mustafa Türk, Abdullah Saygın, Ali Çintay, Ahmet Yücedağ

The trail launched against 8 HADEP in Malatya in connection with speeches they made in the 1996 congress of party concluded at Malatya SSC on 6 September. The court sentenced Kamber Söylemez, Hacı Yavuz and Zeki Kılıçgedik to a fine of TL 3 million each, whereas it acquitted Mustafa Türk, Abdullah Saygın and Ali Çintay. The SSC further decided to separate the file of defendant Ahmet Yücedağ who could not be arrested and decided to launch an official complaint at Malatya Public Prosecution Office against lawyer Hasan Doğan on charges of “belittling the authorities”.

Abdullah Akın, Şahabettin Özaslaner

The case opened against Van Mayor Şahabettin Özaslaner and Batman Mayor Abdullah Akin (both from HADEP), in connection with their statements during the Congress of the HADEP Ağrı Provincial Organization held on 3 September 1998, concluded at Erzurum SSC on 25 November. The court sentenced them to 10 months' imprisonment and a fine of TL 1.26 billion under Article 312 of the TPC. 

Hasan Hüseyin Ceylan

Former deputy Hasan Hüseyin Ceylan from the RP that had been closed by the Constitutional Court was released from Çubuk (Ankara) Prison on 31 January. Hasan Hüseyin Ceylan had been prosecuted at Ankara SSC on accusations of “inciting people to enmity, basing on religion,” in a speech he gave in Kırıkkale on 14 March 1993 and had been sentenced to 1 year in prison and fined TL 160,000. Hasan Hüseyin Ceylan served 4 months 26 days in prison under the Law on Execution of Sentences. 

The court case launched against Hasan Hüseyin Ceylan in connection with a speech he gave in Konya on 14 January 1995 continued at Konya Penal Court No. 1. He was prosecuted there under Article 158 TPC (insulting the State President).

Mehmet Kutlular

On 9 May Ankara SSC sentenced Mehmet Kutlular, the owner of the newspaper “Yeni Asya” to 2 years and 1 day's imprisonment under Article 312 TPC. He had spoken about the earthquake as a “holy warning” and criticized the so-called 28 February process (measures against “reactionary” religious movements).

Mehmet Özer

The trial launched against photographer Mehmet Özer on charges of “supporting the PKK” in a slide show organized on 4 March 1999, within the 8th March World Women’s Day activities, concluded on 19 September. Ankara SSC decided on acquittal on the grounds that the “elements of crime had not materialized.” 

Hasan Mezarcı

The trial launched against Hasan Mezarcı, former deputy of the defunct RP in connection with a speech he made in Elbistan, Maraş on 23 May 1992, concluded on 16 July. Elbistan Criminal Court sentenced him to 2 years 6 months in prison under Article 159 TPC.

The case at Ankara Criminal Court No. 6 on charges of insulting the armed forces and the judiciary did not conclude in 2000. In March Trabzon Criminal Court acquitted Hasan Mezarcı from charges under Article 159 TPC in connection with a speech he made on a local TV station on 11 November 1997.

Yılmaz Odabaşı

Poet Yılmaz Odabaşı surrendered to the public prosecution office in Saray district of Tekirdağ on 7 March to serve a sentence imposed on him by Ankara Penal Court No. 5. However, the prison administration only accepted him on 8 March, after it had been informed on the conviction. Yılmaz Odabaşı had been sentenced to 1 year 6 months in prison and fined to TL 933 million by Ankara SSC on the accusations of “disseminating separatist propaganda” in his book “Düş ve Yaşam/Dream and Life”, on 6 March 1997. Odabaşı had protested this decision saying “I am ashamed of living in the same age and same country as you” and was remanded for that. A trial had been launched against him on the grounds that “he insulted the court.” Odabaşı had been released on 8 March 1997, but was sentenced to imprisonment by Ankara Penal Court No. 5 on 14 September 1998.

In a separate case Odabaşı had been sentenced to 18 months' imprisonment by Ankara Penal Court No. 2 on charges of “insulting Atatürk and the national anthem” in the same book. He had entered the prison on 12 March 1999 and was released from Saray Prison on 8 September 1999 in connection with the “press amnesty”.

Yılmaz Odabaşı was released on 2 June. 

Yusuf Akbulut 

Yusuf Akbulut, the priest of Mother Mary Syriac Church in Mardin, who made a statement after the US House of Representatives Committee on International Relations adopted a resolution affirming the Armenian genocide, and said “Syriacs were also subjected to genocide along with the Armenians,” was detained on 5 October. The police officers also seized the video and photograph cameras of DHA (Doğan News Agency) reporters Ramazan Yavuz and Özgür Cebe, who were waiting at the door of the Church during the detention of Yusuf Akbulut.

On 21 December, the first hearing of the case against Yusuf Akbulut on allegations of “inciting the people to hate and enmity” was held at the Diyarbakır SSC. Akbulut’s lawyer Abdülkadir Pekdemir stated the “press ethics and principles” had been violated while his client was talking to the journalists. The hearing was adjourned to 2001.

Murat Çelik

The trial launched against lawyer Murat Çelik, Contemporary Lawyers Association (ÇHD) İstanbul Branch Chairman, on the accusations of “insulting the court,” ended in acquittal at Beyoğlu Criminal Court No. 2 on 3 May. Çelik had been prosecuted for saying “fascist SSC” in the speech at the HRA on 13 December 1998. 

Mehmet Ali Özüdoğru

Two separate trials launched against İzmir Kemalpaşa district Mayor Mehmet Ali Özüdoğru (from FP) because of saying in a wedding ceremony, “I declare you wife-and-husband on the authority granted to me by the Law of Medine,” and “We should organize our lives according to our beliefs” at İzmir SSC, ended on 29 February. Özüdoğru was acquitted from the former trial, by correcting his words saying, “I mistakenly said Medine instead of Medeni (Civil) law.” And in the second trial, he was sentenced to 10 months in prison and fined TL 350,000. 

Ali Bayramoğlu

Ali Bayramoğlu, Chairman of Individual Industrialists and Businessmen Association (MÜSİAD) was sentenced to 1 year in prison and fined TL 1.5 million under Article 312/2 TPC for a speech he gave in the inauguration ceremony of MÜSİAD Kayseri branch on 28 June 1999. Ankara SSC suspended the sentence for 5 years in the verdict passed on 20 March. 

Teatra Jiyana Nü

The trial launched against the actors of Teatra Jiyana Nü (New Life Theatre) on the accusations of “disseminating separatist propaganda” under Article 312 TPC concluded on 10 April. Adana SSC sentenced Saniye Tunç, Erdal Ceviz, Turan Adıgüzel, Erhan Yıldırım, Ali Köroğlu, Servet Özkan, Kemal Ulusoy, Kemal Orgun, Yıldız Gültekin, Cihan Özdemir and Murat Batgi to 10 months in prison. The sentence was commuted to a fine. The police had raided the Mesopotamian Culture Center (MKM) Mersin Branch Theatre Hall, where their play was staged, on 2 November 1997 and detained the actors. Actors Kemal Ulusoy and Servet Özkan had been remanded and the theatre hall had been closed. 

Yılmaz Çamlıbel

In June the Court of Cassation ratified the 1 year prison sentence given to Yılmaz Çamlıbel, Chairman of the DBP, in connection with a speech he made at the HRA Kütahya Branch on 14 December 1992. Adana SSC had convicted him under Article 312 TPC.

Tarık Algın

Tarık Algın had been tried at Ankara SSC for saying in a letter to the State President, the Prime Minister, the Constitutional Court and all state security courts that these institutions were attacking Muslims that reached the quality of insults. In April the Court of Cassation confirmed the sentence of 2 years' imprisonment against him.

Hüseyin Gazi Metin

The trial launched against the writer Hüseyin Gazi Metin on the charges of “inciting to hatred among people” in his book titled “Human, God, Religions and Shiism” resulted in acquittal in September. Ankara SSC had heard the case under Article 312 TPC.

Yalçın Küçük

The Court of Cassation upheld the imprisonment term of 4 years 6 months given to Yalçın Küçük under Article 169 TPC. At the time Yalçın Küçük was serving another sentence in Gebze Prison. He had been imprisoned since October 1998 and was released on 23 December. 

Zeynel Abidin Kızılyaprak

In December İstanbul SSC sentenced journalist Zeynel Abidin Kızılyaprak to 1 year 4 months in prison and fined him TL 1.3 billion in connection with two articles in the book “1900’den 2000’e Kronolojik Albüm Kürtler” (Chronological album of Kurds from 1900 to 2000). The book had been distributed by the defunct daily Özgür Bakış and was confiscated in February.

Nurullah Aydın

On 27 March Ankara Criminal Court No. 2 acquitted Nurullah Aydın, lecturer at Gazi University, Faculty of Communication, from charges under Article 159 TPC in a book entitled “National Strategy Concept”. 

Fikret Başkaya

The trial launched against Dr. Fikret Başkaya in connection with his article published in the daily Özgür Bakiş on 1 June 1999 on charges of “disseminating separatist propaganda” under Article 8 of the Anti-Terror Law concluded on 13 June. İstanbul SSC sentenced him to one year in prison and fined him TL 1 billion. 

Şevki Yılmaz

In July the 9th Chamber of the Court of Cassation upheld the 25 month prison sentence given by Düzce Criminal Court to Şevki Yılmaz, a parliamentarian with the closed RP on the grounds of “insulting Atatürk and the State”.

Feridun Yazar

Diyarbakır Public Prosecution Chief Office indicted lawyer Feridun Yazar, a member of the Initiative Group of the Democratic Movement on charges of “disseminating separatist propaganda” in his speech on Medya TV on 16 January. The indictment was prepared in July, but the trial did not conclude in 200.

Yıldız İmrek

The trail launched against Yıldız İmrek, former Malatya Provincial Chairwoman of EMEP, charged under Article 159 TPC for a speech she had given at a meeting on 19 December 1998 concluded on 20 June. Malatya Criminal Court acquitted her. 

Nihat Behram

In October writer Nihat Behram won the compensation case against the Ministry of the Interior on the grounds that he had been detained unlawfully. Behram had been detained at İstanbul Atatürk Airport on 29 November 1997 on the grounds that an arrest warrant in absentia had been issued for him. Nihat Behram had claimed TL 250 million from the Ministry of Interior and received TL 100 million in compensation for unlawful detention. Nihat Behram had been put on trial in 1984 on the charges of “making communist propaganda” in an article titled “Three Shots on a Gallows” published in the daily Vatan on 1976, but the trial had been dismissed on 1 December 1989 due lapse of time and the decision of arrest in absentia had been lifted. 

Feyhan Güver

The prosecutor in Beyoğlu (İstanbul) indicted Feyhan Güver in connection with a cartoon in the journal “Leman” on 22 July. The cartoon allegedly incited and exploited the sexual felling of the people. The case based on the indictment from November did not conclude in 2000. 

İsmail Türüt

A case was opened against Turkish Folk Music singer İsmail Türüt on the accusations of “praising an act which is considered a crime” in his song prepared for the election campaign of Şevki Yılmaz, Rize MP with the closed RP. İstanbul Public Prosecution Office prepared the indictment in November based on Article 312/1 TPC. İstanbul Penal Court No. 3 did not finish the trial in 2000. 

Ahmet Altan

The case opened against writer Ahmet Altan and Murat Tunalı, editor-in-chief with the Journal Aktüel on charges of “insulting the army” commenced at İstanbul Criminal Court No. 2 on 8 December. Ahmet Altan, who has been prosecuted in connection with his article published in Aktüel titled “To be Afraid One Morning” said in the hearing that he was prosecuted for criticizing the generals and that the immunity of these people whom he criticized derived from turning a blind eye on some of their attitudes and acts. Altan stated that only the writers and intellectuals were prosecuted and that prosecutors who opened cases against the writers for the things they wrote did not open cases against the generals who committed crimes. The hearing was postponed to 2001 in order to hear Murat Tunalı. 

Suzan Samancı, Ayşe Düzkan, Semra Somersan, Sevil Erol, Gülizar Tuncer

Diyarbakır SSC opened a case against Suzan Samancı, columnist with the daily Yeni Gündem, journalist Ayşe Düzkan, journalist Semra Somersan, Sevil Eroy, General Secretary of the Confederation of Public Laborers’ Trade Unions (KESK) and lawyer Gülizar Tuncer in connection with the panel titled “ Women in Life, Women on 8 March”, organized on 8 March World Women Day in Diyarbakır. The indictment stated that the speeches on problems of women around the world and in the area contained separatist propaganda. The Court acquitted the defendants in the first hearing on 22 December. 

Songül Özkan

The trial launched against Songül Özkan, the owner of Evrensel Publishing House, in connection with the book entitled “Kurdish Problem and Democratization” on charges of “inciting people to hatred and enmity” concluded on 11 July. İstanbul SSC sentenced her to 2 years in prison and a fined of TL 182 million. 

The Congress “No to Sexual Assault and Rape”

In December Beyoğlu (İstanbul) Prosecutor Mustafa Gülsoy finished his investigation into speeches delivered at the conference „No to sexual assault and rape“ held in İstanbul on 10 and 11 June 2000. He decided to put 16 women on trial for „insulting the military and security forces“. Ümran Yurdakul, Özgül Han, Gülizar Tuncer, Suna Aras, Duygu Aydın, Tülay Çaglar and Berrin Taş from the organizing committee were to be charged with 5 violations of this provision and the speakers (victims) Nazlı Top, Fatma Karakaş, Nahide Kılıç, Fatma Kara, Safiye Top, Zeynep Ovayaoğlu, Temim Salmanoğlu, Cemile Güçlü and Sultan Seçik stood accused of having violated the provision between one and three times.

Abdurrahman Sarıoğlu

An official interrogation was lodged in May against lawyer Abdurrahman Sarıoğlu who protested that the handcuffs of the defendants prosecuted in the “Islamic Movement Organization” trial held at İstanbul SSC on 22 May, were not taken off while going to the toilet. Sarıoğlu was accused of “inciting people to hatred and enmity,” under Article 312 TPC. In the hearing Sarıoğlu said, “These defendants are not secular, they are Muslims. They prey five times a day. Their underwear must be clean. Therefore their handcuffs should have been taken off in the toilet. How can a person who can not go to the toilet, make a defense in the trial?” 

Mehmet Ali Birand

The case opened against Mehmet Ali Birand on charges of “aiding members of İBDA-C” commenced on 30 October. Birand had broadcast his telephone interview with the prisoner Burak Çileli in Metris Prison live on CNN during a riot carried out by the prisoners prosecuted in the İBDA-C trial on 7 January. İstanbul acquitted Mehmet Ali Birand from charges under Article 169 TPC on 13 December.

Other Journalists and Writers on Trial

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 03.01.2000 “Democracy not based on Promises” 

Charges: Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 17.05.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.8 billion and Cihan Çapan TL 644 million

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 06.01.2000 “Warning to the Forces in the South “ 

Charges: Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 17.05.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.28 billion and Cihan Çapan TL 644 million

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 07.01.2000 “Call for Summit” and “Declaration of the Central Committee of the PKK”

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT, and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 19.06.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.28 billion and Cihan Çapan TL 644 million

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 08.01.2000 “Liquidation is Reason for Legitimate Defense”, “Name it First” and “We understood you late”

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT, and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 26.09.2000 the court fined Halis Doğan TL 2.5 billion and Cihan Çapan TL 1.8 billion. The court also decided on the closure of the paper for 6 days.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles of 09.01.2000 “Execution will start War”, “Call for Action from ERNK” and “Let the 11,000 not Die”

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT, and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 13.09.2000 the court fined Halis Doğan TL 2.5 billion and Cihan Çapan TL 1.19 billion. The court also decided on the closure of the paper for 7 days.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 10.01.2000 “KNK, ERNK, HİK, KAB: Kurds React against Death Penalty”

Charges: Article 6/2 LFT, additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 01.08.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.28 and Cihan Çapan TL 644 million

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 12.01.2000 “Murat Karayılan: Öcalan is the Future of Turkey” and “We are waiting for Voices from Amed” 

Charges: Articles 6/2 and 8/2 LFT, additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 08.11.2000 the court fined Halis Doğan TL 2.14 billion and Cihan Çapan TL 647 million. The court also decided on the closure of the paper for one month.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 15.01.2000 “Evaluation of Decision by the CC of the PKK” 

Charges: Article 6/2 LFT, additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 02.08.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.28 billion and Cihan Çapan TL 644 million

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 18.01.2000 “I bow in Respect in Front of İmralı” and “The years 2000 are the Years of Freedom for the Kurdish People” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 21.09.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.288 billion and Cihan Çapan TL 6.18 billion

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan

Incriminated article: Articles on 23.01.2000 “On Hizb-i Kontra Operations” and  (S.Aydınlık):”Conditional Release and Increased Responsibility” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 24.10.2000 the court fined Cihan Çapan TL 4.15 billion

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 25.01.2000 “Return to the Country and March towards Freedom”, “From Susurluk to Hezbollah” 

Charges: Article 8/2 LFT (separatist propaganda), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 08.11.2000 the court fined Halis Doğan TL 1 billion and sentenced Cihan Çapan to 13 months' imprisonment and a fine of TL 111 million. The court also decided on the closure of the paper for one month.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 04.02.2000 “The Kurds are the Motor of Democracy” 

Charges: Article 8/2 LFT (separatist propaganda), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 28.06.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.7 billion and Cihan Çapan TL 783 million

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 08.02.2000 “Panel on Kurdish Uprisings in Batman” 

Charges: Article 8/2 LFT (separatist propaganda), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 18.08.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.7 billion and sentenced Cihan Çapan to 16 months' imprisonment and a fine of TL 1.6 billion. The court also decided on the closure of the paper for 7 days.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 10.02.2000 “Decision of PKK’s 7th Extraordinary Congress” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law 

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 13.06.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.7 billion

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 11.02.2000 “From the Congress” and “O. Öcalan evaluates the decisions of the 7th Congress” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT, and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 28.06.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.7 billion and Cihan Çapan TL 3.459 billion

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 15.02.2000 “Great Play”, “History of Getting out of the Middle East”, “Kurdish Leaders on Theater Stage” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 21.09.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.7 billion and Cihan Çapan TL  4.147 billion. The court also decided on the closure of the paper for 5 days.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 16.02.2000 “Dear Prime Minister Masimo Di Tlemo” (letter of A.Öcalan), “Kurdish Leaders on Theater Stage” 

Charges: Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 03.10.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.446 billion and Cihan Çapan TL 723 million. The court also decided on the closure of the paper for 5 days.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 17.02.2000 “Democracy should not Remain Words” 

Charges: Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 28.06.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.735 billion and Cihan Çapan TL 867 million.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 19.02.2000 “D.Kalkan: There won't be a democratic society, if the plot is not uncovered” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 02.11.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.735 billion and Cihan Çapan TL 5.788 billion.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 20.02.2000 “March to Rome for Öcalan” and “Answer to the questions found” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 13.09.2000 the court fined Halis Doğan TL 867 million and Cihan Çapan TL 5.85 billion. The court also decided to close the paper for 7 days.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 21.02.2000 “Presidential Council of the PKK: Take Possession of the Chairmen”, “This will lead to new tension” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 13.06.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.446 billion and Cihan Çapan TL 723 million.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 22.02.2000 “There are Efforts to Spoil the Peace Process” 

Charges: Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 02.08.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.7 billion and Cihan Çapan TL 867 million. The court also decided to close the paper for 90 days.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 24.02.2000 “Öcalan: The Play of Profiteers“ and “The tension are the last moves of the Producers” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 03.10.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.446 billion and Cihan Çapan TL 4.875 billion. The court also decided to close the paper for one month.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 25.02.2000 “A.Öcalan: The Play of Profiteers“ and “M. Karasu: Don't run away from the Solution” 

Charges: Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 06.05.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.735 billion and Cihan Çapan TL 867 million. The court also decided to close the paper for 6 days.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 26.02.2000 “PKK Presidential Council: The Peace Project is under Attack” and “Freedom for whom, solidarity with whom” 

Charges: Articles 6/2 and 8/2 LFT (publish announcements of an illegal organization, separatist propaganda), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 13.06.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.446 billion and Cihan Çapan TL 723 million.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 27.02.2000 “PKK stated to have no connection to HADEP” 

Charges: Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 12.07.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.735 billion and Cihan Çapan TL 867 million.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 29.02.2000 “Oppression is Lack of Solution” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 26.9.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.735 billion and Cihan Çapan TL 867 million. The court also decided to close the paper for 3 days.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 01.03.2000 “The Problems cannot be solved by one side” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 13.09.2000 the court fined Cihan Çapan TL 4.988 billion. The court also decided to close the paper for 7 days.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article of 07.03.2000 “PJKK Central Committee: Peace will be established with the Heart of a Free Woman” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 19.10.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.42 billion and sentenced Cihan Çapan to 45 months' imprisonment.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 08.03.2000 “The Women buried Slavery in Darkness” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: Acquittal.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 09.03.2000 “Peace Project of PKK” and “Democracy is among the basics of Women” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 13.06.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.183 billion and Cihan Çapan TL 591 million.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 12.03.2000 “O. Öcalan: The True Identity of the Project” 

Charges: Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 02.08.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.42 billion and Cihan Çapan TL 710 million. The court also decided to close the paper for 90 day.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 13.03.2000 “We Support the Peace Project” and “From the editor: The Peace Project and Poll among Soldiers” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 13.06.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.183 billion and Cihan Çapan TL 591 million.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 14.03.2000 “We Submit the Project of Lasting Peace to the Democratic Forces” and “Demagogy of Ethnic Reaction and Reality”

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 01.08.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.42 billion and Cihan Çapan TL 5.68 billion.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 21.03.2000 “The Tires are Ready”, “Three matches that killed Death”, “An operation is no solution” and “Öcalan: The language of solution is Compromise and Peace” 

Charges: Article 312 TPC (incitement to hatred and enmity), "separatist propaganda", Article 6/2 LFT (publish announcements of illegal organizations) and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 19.10.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.42 billion and Cihan Çapan TL 710 million

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan

Incriminated article: Article on 24.03.2000 “The Peace Project and the Question of Turkey to make Priorities” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 01.11.2000 the court sentenced Cihan Çapan to 45 months' imprisonment.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 02.04.2000 “The PKK is for an Alliance” 

Charges: Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 12.09.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.479 billion and Cihan Çapan TL 739 million. The court also decided to close the paper for day.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 04.04.2000 “May he represent the Future – the State President” and “Celebrating the birthday of Öcalan” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: The Court find Halis Doğan TL 1.48 billion on 21.12.2000. The trial against Cihan Çapan continued.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 11.04.2000 “He always stuck to the Aims” and “It should represent the whole society” 

Charges: Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 18.08.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.479 billion and Cihan Çapan TL 739 million. The court also decided to close the paper for 6 days.

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 14.04.2000 “We shall create a free future” 

Charges: Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 19.12.2000 the court fined Halis Doğan TL 1.479 billion and Cihan Çapan TL 739 million.

Defendants: Yeni Evrensel editor-in-chief Tuncay Seyman

Incriminated article: Article on 6 June 1999 “The Kurdish Question or the Struggle for Complete Equality” 

Charges: Article 312 TPC

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 17 February Tuncay Seyman was sentenced to 20 months' imprisonment. The sentence was commuted to a fine. The court also decided on the closure of the paper for 10 days.

Defendants: Hürriyet editor-in-chief Hasan Kılıç

Incriminated article: Comment on the NSC on 4 November 1997 under the title of “A historic decision” 

Charges: “publishing State secrets”

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: Acquittal on 3 May

Defendants: Cumhuriyet editor-in-chief Fikret İlkiz, journalist Sadullah Usumi

Incriminate article: Article on 24 May 2000 “Will it be possible to charge the 12th of September?”

Charges: “insulting the republic and the army”

Heard at: İstanbul Criminal Court No. 2

Verdict: Acquittal on 10 November.

Defendants: Cumhuriyet editor-in-chief Fikret İlkiz, journaist Aydın Engin

Incriminated article: Article on 24 May 2000 “The Justice Minister and the Prisoner are Ready. Are we?” and “I declined and won't write”

Charges: “insulting the republic and the army”

Heard at: İstanbul Criminal Court No. 2

Verdict: Acquittal on 10 November

Defendants: Journal Emekçiler owner and editor-in-chief Ahmet Kaya

Incriminated article: Article in edition 11: “The period created a defacto situation” 

Charges: “separatist propaganda”

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: In December Kaya was sentenced to 5 months' imprisonment and a fine of TL 150 million. The sentence was commuted to a fine of 450 million TL.

Defendants: Weekly Roja Teze owner Vedat Mavlay, editor-in-chief Salih Sevinç

Incriminated article: 3 Articles on 4 October 1999 

Charges: "separatist propaganda"

Heard at: İstanbul SSC

Verdict: On 26 May the court sentenced Sevinç to 1 year, 10 days' imprisonment and a fine of TL 800 million. Mavlay was fined TL 1 billion

Cases that did not end in 2000 

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan

Incriminated article: Article on 08.11.1999 by Haydar Ergül from the First Peace Group

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization) 

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article of 12.02.2000 “Call for Freedom from the Presidential Council” and “New Period” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT, and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article of 13.02.2000 “Huge Protest against Plot” and “Call of the Presidential Council of the PKK: Don't leave your houses on 15 February”

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT, and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan

Incriminated article: Article on 05.03.2000 “About the Attacks on HADEP”

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 10.03.2000 “Öcalan Commented on the Discussions to Politicize: More Democracy”, “Poetic Message from Öcalan” and “FORUM on 8 March” 

Charges: Article 169 TPC, additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 17.03.2000 “Some Specifics of the new Kurdish Strategy” (Kani Yılmaz) and “Democratic Republic” (Veysi Kemal Sarısözen)

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), "separatist propaganda" and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 19.03.2000 “Either all or nobody” and “Blood lead to Uprising” 

Charges: Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 20.03.2000 “Proposed Solution parallel to the PKK”,”The aim is regional unity”, “Only the gangs are afraid of a solution” and “Newroz be Peace” 

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), Article 6/2 LFT (publish announcements of an illegal organization), and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Articles on 28.03.2000 “Tension before Operation” and “Karasu: An operation means War” 

Charges: Article 312 TPC (incitement to hatred and enmity), "separatist propaganda", Articles 6/2 and 8/2 LFT, additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan

Incriminated article: Article on 29.03.2000 “Newroz and the Reality Behind”

Charges: Article 169 TPC (support for an illegal organization), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, owner Halis Doğan

Incriminated article: Article on 05.04.2000 “We celebrate the Rising of Our Sun” 

Charges: "separatist propaganda", Article 6/2 LFT (publish announcements of illegal organizations) and 8/2., additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan

Incriminated article: Article on 06.04.2000 “Upcoming Contradiction: Different Kind” 

Charges: Article 169 TPC, "separatist propaganda", additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: Özgür Bakış editor-in-chief Cihan Çapan, journalist A.Yılmaz

Incriminated article: Article on 07.04.2000 “Sensitivity on War and Peace” 

Charges: Article 169 TPC, Articles 6/2 and 8/2 LFT, additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş, writer Ahmet Kahraman

Incriminated article: Article on 04.09.2000 “Merhaba”

Charges: Article 312 TPC (incitement to hatred and enmity), additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş, owner M. Emin Yıldız

Incriminated article: Article on 26.09.2000 “PKK: Ceasefire in Danger” 

Charges: Article 6 LFT and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş, owner M. Emin Yıldız

Incriminated article: Articles on 10.11.2000 “PKK Leader Öcalan: Call on the democratic forces to prepare a project in line with EU process”

Charges: Article 6 LFT and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş

Incriminated article: Article on 24.11.2000 “Our Age with Fear and Chaos” 

Charges: Article 312 TPC and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş, owner M. Emin Yıldız

Incriminated article: Articles on 27.11.2000 “There are not only Turks in Parliament”, “Regards to İmralı-Long Live the Brotherhood of Peoples” and “Our march is the possibility of Freedom” 

Charges: Article 169 TPC, Article 8 LFT and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş, owner M. Emin Yıldız

Incriminated article: Article on 03.12.2000 “PKK Prisoners on Hunger Strike” 

Charges: Article 6 LFT and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş, owner M. Emin Yıldız

Incriminated article: Articles on 24.11.2000 “Kurds and Change” 

Charges: "separatist propaganda" and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş

Incriminated article: Article on 08.12.2000 “PKK Leader A.Öcalan: The steps have to be taken at the time, the real attack comes in spring” 

Charges: Article 169 TPC and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş, owner M. Emin Yıldız

Incriminated article: Article on 13.12.2000 “Protest at YNK-PKK is ready for ceasefire” 

Charges: "separatist propaganda" and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş, owner M. Emin Yıldız

Incriminated article: Article on 15.12.2000 “On the YNK Attacks” 

Charges: "separatist propaganda" and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş, owner M. Emin Yıldız

Incriminated article: Eleven different articles on 21.12.2000, mainly on the situation in the prisons

Charges: Article 312 TPC, Article 6 LFT and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendant: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş

Incriminated article: Article on 22.12.2000 “They did not burn themselves” and similar articles on the operation in prison. 

Charges: Articles 169 and 312 TPC and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendant: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş

Incriminated article: Article on 25.12.2000 “Karayılan: A Plan to Isolate the PKK” 

Charges: Article 169 TPC and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş, owner M. Emin Yıldız

Incriminated article: Article on 28.12.2000 “PKK Celebrate Ramadan Feast” 

Charges: Article 6 LFT and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: 2000’de Yeni Gündem editor-in-chief Erdal Taş, owner M. Emin Yıldız

Incriminated article: Article on 30.12.2000 “PKK stretches out to the Kurds in the South in 2001” 

Charges: Article 6 LFT and additional Article 2/1 of the Press Law

Heard at: İstanbul SSC

Defendants: Yeni Evrensel editor-in-chief Fatih Polat, editor-in-chief Bülent Falakoğlu

Incriminated article: Article of 21 April Democracy under Orders” 

Charges: Article 159 TPC

Heard at: Bakırköy Criminal Court No. 2

Next hearing: 21 March 2001

Defendants: Yeni Evrensel editor-in-chief Bülent Falakoğlu, writer Ahmet Yaşaroğlu

Incriminated article: Article on 8 March and 3 April “Trying to Be Assisting Enterprise” and “Amazing Logic” 

Charges: “Article 159 TPC

Heard at: Bakırköy Criminal Court No 2

Next hearing: 21 March 2001

Defendants: Yeni Evrensel editor-in-chief Bülent Falakoğlu, writer Cihan Soylu

Incriminated article: Article of 2 and 17 April “Lie of National Will” and “Democracy Theater”

Charges: “Article 159 TPC

Heard at: Bakırköy Criminal Court No. 2

Next hearing: 21 March 2001

Defendants: Journal Aktüel editor-in-chief lawyer Ahmet Çoban, lawyer Adnan Ekinci

Incriminated article: Article on a survey by İstanbul Bar Association on fraud in the judiciary

Charges: Article 159 TPC

Heard at: İstanbul Beyoğlu Criminal Court No. 2

Defendants: Çınar editor-in-chief Güler Yıldız

Incriminated article: Article on 15 September 1999 on the book of Nadire Mater “Soldier's Book”

Charges: Article 159 TPC

Heard at: Mersin Criminal Court No. 1

Next hearing: 2 April 2001

Hasan Çakkalkurt, Eren Güvener, Doğan Satmış, Semra Uncu, Saffet Serdar Akbıyık

The case opened against the editor-in-chiefs of the dailies who published the letters of the Mafia leaders, Alaattin Çakıcı and Nuri Ergin sent from Kartal Prison, on charges of “helping the gang” commenced at İstanbul SSC on 21 November. Hasan Çakkalkurt, editor-in-chief with the daily Radikal, Eren Güvener, editor-in-chief with the daily Milliyet, and Doğan Satmış editor-in-chief with the daily Hürriyet who testified at the hearing rejected the accusations and emphasized that they had published the letters “with the intention of publishing a news”. The hearing was postponed to receive the testimonies of Semra Uncu, editor-in-chief with the daily Sabah and Saffet Serdar, editor-in-chief with the daily Star.

Sedat İmza

In December a case was launched against Sedat İmza, owner and editor-in-chief of the journal “Özgürlük Dünyası” in connection with an article in edition 103 of September 2000. Beyoğlu Public Prosecution Office claimed that the article had insulted the Republic and the government. 

Ayşe Düzkan, Nur Balkanlı

The August edition of the journal “Pazartesi” included an article entitled “Nazi Methods in the Prisons”. İstanbul SSC heard the case against the editor-in-chief Ayşe Düzkan and the owner Nur Balkanlı. The trial started on 17 October, but did not conclude in 2000.

5.1.1. Confiscated Books and Trials

The HRFT discovered that in 2000 bans on 24 books from 20 publishing houses were issued. Most of these books concentrated on the Kurdish question, but also human rights, the history of the Turkey left and sexuality. Diyarbakır SSC issued bans on seven books of the author Mehmed Uzun, who is living in Sweden. Six of these books had been written in Kurdish. Following an objection the decision was taken back.

Answering a question by İstanbul MP Emre Kocaoğlu the Interior Minister Rüştü Kazım Yücelen stated on 11.02.2002 that in 2000 a total of 1,565 publications had been confiscated in 2000. 

“İBO-İbrahim Kaypakkaya”- Turan Feyzioğlu

The trial against writer Turan Feyzioğlu and publisher Mustafa Demir on charges of “making propaganda for an illegal organization and separatism” in the book “İBO-İbrahim Kaypakkaya” which is a biography of İbrahim Kaypakkaya, founder of the Turkish Workers’ Peasants’ Liberation Army (TİKKO), commenced at İstanbul SSC on 14 August. Turan Feyzioğlu stated that his book was based on the information and documents that were published before and that he only gave information in the book and did not disclose his own thoughts. The trial did not end in 2000.

“Kod Adı Hizbullah-Türkiye Hizbullahı’nın Anatomisi”-Faik Bulut and Mehmet Faraç

In April İstanbul Penal Court No. 3 ordered the confiscation of the second edition of the book titled “Nickname: Hezbollah, The Story of the Turkish Branch of Hezbollah,” written by journalist-writer Faik Bulut and journalist Mehmet Faraç, on the grounds that the book “insulted the republic and security forces.”

The case launched against Faik Bulut and Mehmet Faraç in connection with the book concluded at İstanbul Criminal Court on 22 September. Faik Bulut, Mehmet Faraç and the publisher Mustafa Demir were acquitted. 

“Kim bu Fethullah Gülen”- Faik Bulut

İstanbul Penal Court No. 2 confiscated the book entitled “Who is Fetullah Gülen” written by Faik Bulut, on 25 February. The book had been confiscated in 1999 and a trial had been launched against Mustafa Demir, director of Ozan Publishing House and writer Faik Bulut on accusations of “insulting Atatürk.” The trial had ended in acquittal at İstanbul Penal Court No. 2 on 28 April 1999. Mustafa Demir stated that they could not learn the reason of the decision to confiscate the book for the second time. 

“Teyre Baz ya da Bir Kürt İşadamı: Hüseyin Baybaşin”- Mehmet Baksi

In January İstanbul SSC ordered the confiscation of the book “Kurdish Businessman: Hüseyin Baybaşin” written by Mehmet Baksi and published by Peri Publishing House on the grounds that it incited people to hatred and enmity. The owner of Peri Publishing House, Ahmet Önal, was indicted on the same charges. 

“Ben Kimin Kurbanıyım,” “Burası Cezaevi”- Emine Şenlikoğlu

In September İstanbul SSC ordered the confiscation of the books “Whose Victim am I” and “This is prison here” written by Emine Şenlikoğlu and published by Recep Özkan on the grounds that it incited people to hatred and enmity. The author and the publisher were indicted under Article 312 TPC. The first hearing was held on 6 December. Recep Özkan stated that the book “Whose Victim am I” had been published 6 years ago and lawyers had asserted him that there was nothing illegal.

“Yıkılan/Boşaltılan Köyler ve Göç”- Vedat Çetin, Şükrü Erbaş

In July the public prosecutor indicted Vedat Çetin for the book “Destroyed and Burned Down Villages/Migration”. Şükrü Erbaş, the author of one article was also indicted under Article 159 TPC.  

Here is a list of some confiscated books in 2000:

	Publishers
	Author
	Title

	Peri Publ. House
	Hayri Argav
	“New East Offensive of the West”

	Sorun Publ. House
	Mehmet Kemal Işık
	“Famous Kurdish and First Generation Intellectuals”

	İletişim Publ. House
	Jonathan Ames
	“One Man too Many”

	Aram Publ. House
	Mahmut Baksi
	“Each Bird flies with its own Breed”

	Aram Publ. House
	Mahmut Baksi
	“March to Rome”

	Aram Publ. House
	A. Öcalan
	“Speeches in Rome”

	Avesta Publ. House
	Mehmed Uzun
	“Roni Mina Evine Tari Mina Mirine”

	Avesta Publ. House
	Mehmed Uzun
	“Bira Qedere (Well of Fate)”

	Gendaş Publ. House 
	Mehmed Uzun
	“Light like Love, Darkness Like Death”

	Nujen Publ. House
	Mehmed Uzun
	“Language and Novel”

	Beybun Publ. House
	Mehmed Uzun
	“Introduction to Kurdish Literature”

	Tüm Zamanlar Publ. House
	Mehmed Uzun
	“Antology of Kurdish Literature, Vol. 2”

	Ozan Publ. House’
	Nihat Behram
	“Biography of a Communist: İ. Kaypakkaya”

	Arayış Publ. House 
	Yaşathak Arslan (Ed.)
	“1982 Writings”

	İletişim Publ. House 
	Wadie Jwaideh 
	“History of Kurdish Nationalism”

	Evrensel Publ. House
	Derleme
	“The Kurdish Question and Democracy”

	Hades
	Apollanaire
	“One thousand and one Whip”

	Hades
	Hurşit Dara
	“Being an Adult”


Court cases on books that were confiscated before 2000

“Mehmedin Kitabı”-Nadire Mater, Semih Sökmen

The trial against journalist Nadire Mater, representative of “Reporters sans Frontiers” (RSF) in Turkey, on charges of “insulting the military forces of the state” in her book entitled “Mehmedin Kitabı-Mehmet’s Book”, and Semih Sökmen, owner of the Metis Publication House, who published the book, continued at Beyoğlu Criminal Court No. 2 on 7 July. In the hearing, expertise report prepared by Köksal Bayraktar, staff member with the Galatasaray University Law Faculty, was heard. The report of Bayraktar defended that “there is no offence in the book”.  The book presents testimony of 42 soldiers and their relatives in their experience during their military service in the Southeast.

The trial concluded at Beyoğlu Criminal Penal Court No. 2 on 1 October. The court board decided to acquit Nadire Mater and Semih Sökmen and to lift the decision to confiscate the book. 

“Bir Gizli Servis Mensubunun Anıları”-Yılmaz Tekin

A trial was launched against former officer of the National Intelligence Organization (MİT) Yılmaz Tekin and the publisher Ümit Gürtuna in connection with the book “Memoirs of a Secret Service Member” that Tekin wrote after being retired. The book had been confiscated in November 1999. Ankara Criminal Court No. 4 concluded the trial on 13 April. The court decided on acquittal of Yılmaz Tekin and Ümit Gürtuna, on the grounds that “the elements of crime were not constituted.”

“Portnoy’un Feryadı”- Philip Roth

The trial launched against Özden Arıkan, the translator of the novel "The Scream of Portnoy" of US-writer Philip Roth and the coordinator of Ayrıntı Publishing House Ömer Faruk Farsakoğlu, continued at İstanbul Penal Court No. 2 on 25 January. Farsakoğlu stated that it was a very big mistake to ban this novel, which was "among the best novels of the century." The case did not conclude in 2000.

5.1.2. Banned Plays, Music Cassettes and Other Activities

In January the governor's office in İstanbul banned the concert to be staged at Tohum Culture Center.

On 20 February the governor's office in İstanbul banned a folkdance festival jointly organized by MKM, the Association of People from Tunceli and KAYY-DER.

In February the governor's office in İstanbul banned the “International Women's Conference” organized by Dicle Women's Culture Center and the Women's Commission of HADEP.

In February the governor's offices in Gaziantep and Urfa banned the theater play “Small Black Fish” and “Crazyvision” to be staged by the group “International Ekin Arts”. The group appealed to the administrative court. In May Gaziantep Administrative Court lifted the decision of the governor. .

On 27 February the governor's office in Van banned the play “Migration Birds” to be staged by Ankara Union Theater. In Siirt the governor did not allow to use the People’s Education Center for the play on 28 March. 

On 8 March the governor's office in Urfa banned the meeting of the youth wing of HADEP under the title of “Youth, Peace and Brotherhood”. HADEP chairman for Şanlıurfa, Ziya Çalışkan, complained that even though the clashes had stopped they were prevented from organizing such events.

On 4 and 11 June the governor's office in Batman banned the concerts of “Grup Yorum” and “Koma Agire Jiyan”, reportedly on the grounds that the members of these groups belonged to illegal organizations.

The municipality and the police headquarters in Kozlu did not allow a meeting of young miners that wanted to gather between 15 and 22 July. 

On 22 July the governor's office in İstanbul banned the concert in Yedikule Jail. The artists Fuat Saka, Nurettin Rençber, Metin Kahraman, Hakan Yeşilyurt, Enver Çelik, İsmail Özden, Yeninur Ada and Beyhan Aksoy wanted to perform under the title of “We sing together”.

The “Hello Cinema” project initiated by Ankara Union Theatre (ABT) in 12 cities in the East and Southeast with the support of the municipalities was prevented. Gül Göker, an executive with the ABT, stated that they asked for permission to make a film show in Bingöl at two places but couldn’t get permission for them “for security reasons.” Göker stated that the show was not permitted in Bismil and Ergani on the ground that “municipalities of HADEP participated in the organization.” 

In October the governor's office in Bahçelievler (İstanbul) banned a festival organized by the Democracy Platform on the grounds that he could not guarantee security, since illegal organizations would stage demonstrations. 

In October the governor's office in Tokat banned the play “To your health”, written by Başar Sabuncu and performed by “Theater Amisos”. Allegedly the play used slang expressions.

Police officers intervened in the panel titled ‘Globalization and Media’ held by Karadeniz Güneşi, Potkal and Serander journals in Trabzon on 30 October and detained 12 people. The police officers entered Hamamizade Ihsanbey Culture Center where the panel was held and attempted to detain Köksal Kayısı, writer with the İşçi journal on the grounds of an arrest warrant in absentia issued for him. The participants insisted that Kayısı should be detained at the end of the panel. This led to a struggle. The anti-riot forces intervened and detained 12 people including Köksal Kayısı, Necdet Durgun, one of the founders of Social Democracy Foundation (SODEV) and panel executive Hüseyin Güler. The detainees were released after one night in detention. 

At the beginning of November the governor's office in Van and Adiyaman banned the play “Pir Sultan Abdal” (Sultan Abdal, the founder of a dervish order) written by Erol Toy and staged by Ankara Union Theatre. The play had been performed in various countries and cities 1400 times. 

The governor's office in Muş banned the play on 24 November. Burhan Kaya, Serdar Aydın, Fırat Taylan Yılmaz and Gürkan Gülaçtı, who were selling the tickets of the play on Atatürk Boulevard, were detained by plainclothes police officers under beatings. 

On 17 November the police raided the Mesopotamian Culture Center (MKM) during the gala of the play “Ta”. The play would be staged at the International Ankara Theatre Festival. The raid was carried out in connection with the news that appeared in daily Hürriyet under the title “A play in Kurdish in Ankara”. The theatre hall was sealed and MKM General Director Türkan Çetin, the company owner Yemlihan Adıgüzel and Abdurrahman Çığlık, who worked for the Jiyane Revsen journal, were detained. 

The theatre company ‘Tiyatro Arayış’ in Diyarbakır, was banned from staging the play “Vatandaş Abuzer” (Citizen Abuzer) adapted from a book by Yücel Sarpdere. The ban decision was taken on the grounds that the atmosphere was not suitable. 

On 15 October the governor's office in Hakkari banned a concert of Ferhat Tunç under the pretext that it would lead to chaos.

In August the governor's office in Diyarbakır banned the sale of 242 music cassettes, most of them in Kurdish. Ahmet Kaya, Songül Karlı, Ferhat Tunç, Group Kızılırmak and Group Yorum were among the musicians whose cassettes were banned. 

5.1.3. The Campaign “Freedom of Thought”

“Freedom of Thought-38”

The trial launched against artist Şanar Yurdatapan and Contemporary Journalists Association (ÇGD) İstanbul Branch Chairman Nevzat Onaran in connection with the booklet “Freedom of Thought-38” concluded at the General Staff Military Court on 1 February. The Court sentenced Yurdatapan and Onaran to two months in prison, each. Yurdatapan said that Article 155 TPC was against the Constitution and military courts could not prosecute civilians. The booklet “Freedom of Thought-9”, which included a statement of conscientious objector Osman Murat Ülke had been re-published with the title “Freedom to Thought-38.” 

The Military Court of Cassation confirmed the verdict on 16 May. Nevzat Onaran was imprisoned on 23 November (Metris Prison) and Şanar Yurdatapan on 11 December (Kartal Prison). 

“Freedom of Thought-41”

The trial against Şanar Yurdatapan and journalist Ferzende Kaya, in connection with the book entitled “Freedom of Thought-41”, continued at İstanbul Criminal Court No. 2, but did not conclude in 2000. The trial had been launched in connection with the publication of an article written by Abdurrahman Dilipak. 

“Freedom of Thought-42”

The trial launched against Abdülmelik Fırat, Hasan Celal Güzel and Cevat Özkaya in connection with the booklet “Freedom of Thought-42” continued at the General Staff Military Court. This booklet, too, contained an article of conscientious objector Osman Murat Ülke. There were several hearings in 2000, but no final decision. 

“Freedom of Thought-2000”

The booklet entitled “Freedom of Thought 2000” included a banned book and 60 articles. It was published in April. Twenty-three intellectuals and artists distributed the books they signed as publishers in front of İstanbul SSC on 17 April. They subsequently lodged an official complaint against themselves with the SSC Prosecution Office. HRFT President Yavuz Önen, HRA Chairman Hüsnü Öndül, Mazlum-Der Chairman Yılmaz Ensaroğlu, DİSK Chairman Vahdettin Karabay, Turkish Writers Union Chairman Cengiz Bektaş, Writers Association Chairman Atilla Maraş and artist Şanar Yurdatapan were among the ones who signed the book as publishers. 

İstanbul SSC launched a trial against 16 of the 23 intellectuals and artists, who had distributed the booklet entitled “Freedom of Thought 2000”. The charges related to  “publishing banned articles,” “inciting people to hatred and enmity,” “supporting the PKK,” “disseminating separatist propaganda” and “violating the Press Law”. The artists and intellectuals on trial were: Vahdettin Karabay (DİSK), Salim Uslu (Hak-İş), Siyami Erdem (KESK), Hüsnü Öndül (HRA), Yavuz Önen (TMMOB and HRFT), Cengiz Bektaş (Turkey Writers' Union), Atilla Maraş (Writers' Association), Yılmaz Ensaroğlu (Mazlum-Der), Zuhal Olcay, Lale Mansur, Şanar Yurdatapan, Ali Nesin, Erdal Öz, Ömer Madra, Etyen Mahçupyan and Sadık Taşdoğan. A decision of non-prosecution was taken for the remaining 7 people. 

The trial commenced on 27 July. The hearing was adjourned to 17 October. In the hearing, defense lawyers stated that the offense of “reprinting a document that is regarded as a criminal offense itself” was stipulated under Article 162 TPC, which was not in the scope of the SSC. The defendants stated that they did not accept the “expression” as a crime and that they signed the book as publishers aiming to change anti-democratic laws. Şanar Yurdatapan stated that the number of people who signed the booklet “Freedom of Thought – For Everyone” as publishers was 77.663 and said: “The capacity of the prisons in Turkey is 71.315. Our total number is more than that.” 

A second trial was launched against 16 intellectuals and artists in connection with the booklet “Freedom of Thought 2000”. The case was opened by Üsküdar Public Prosecution Office and started at Üsküdar Penal Court on 17 November. The defendants were charged with “insulting the Turkish Republic, the Turkish flag, the Parliament, Atatürk, God, the Prophet Muhammad, the holy books and the court board.” 

The trials did not conclude in 2000.

“Freedom of Thought – For Everyone”

Until mid-2000 a total of 43 booklets with incriminated articles of various authors had been published. The booklet “Freedom of Thought 2000” had included 60 such articles. At the beginning of July the booklet “Freedom of Thought – For Everyone” was introduced. It covered articles for which Necmettin Erbakan, Hasan Celal Güzel, Murat Bozlak, Akın Birdal and Eşber Yağmurdereli had been punished with imprisonment. In less than two months 77,663 people signed this booklet as publishers. 

5.1.4. Conscientious Objection

The case opened against the Anti-militarist Initiative members Gökhan Birdal, Mustafa Şeyhoğlu and Yasin Yıldırım in connection with the press statement they had made on World Conscientious Objectors Day on 15 May 1999 ended in acquittal at the hearing held at General Staff Military Court on 5 December. Birdal, Şeyhoğlu and Yıldırım had also been acquitted in the trial, which they appeared before on the grounds of distributing illegal announcements. 

5.2. Freedom of Communication

Like in the years before the freedom of communication was restricted in many ways in Turkey throughout the year 2000. In particular the dailies “Özgür Bakış”, “2000’de Yeni Gündem” and “Yeni Evrensel” and the radio stations “Özgür Radyo” and “Demokrat Radyo” that did not follow the official line were subjected to pressure. Many offices of newspapers were raided arbitrarily; journalists were detained, beaten during demonstrations or even in court halls. The ban on dissident publication remained banned in the OHAL region in 2000. The High Council for Radio and TV (stations, RTÜK) issued bans on broadcasting totaling 4,832 days.

The media performed a bad role during the operation against 20 prisons that lasted between 19 and 22 December. Instead of criticizing the F-type prisons the mainstream press accused the critics of isolation in prison. The media supported the official line and -in a sense- legitimized the operation in the prisons. After the operation the press remained ignorant against human rights abuses and left the problems with the prisons and hunger strikes aside.

On 14 December İstanbul SSC put a ban on the publication or broadcast of news or visual scripts on the death fast and F-type prisons “that would be regarded as statements and propaganda of illegal organizations”. The media reacted to the ban with an intensive campaign against the death fast action. The headlines covered in the press asserted that the state’s honor would be protected through a forced intervention. 

Summary of the letter of the prosecution's office at İstanbul SSC of 14.12.2000, numbered 2000/2511 

“The Prosecution's Office asked İstanbul SSC to put a ban on specific broadcasts and publications under the following consideration: It has been observed that some audio-visual media cover actions of terror organizations in protest against the F-type prisons in extensive form and a way that makes the State appear weak.

Statements and propaganda of illegal terror organizations have reached the dimension of increasing their potential of intimidation and in this form constitute a violation of Article 6/2 and 7/2 of Law No. 3713 and Article 1/7 of Law No. 4422.

It was also observed that such news turned into incitement of people to hatred and enmity.

Finally on 12 December 2000 a clash with stones and sticks arose between a group who staged an illegal demonstration against the F-type prisons in Ankara province and a group of civil citizens. 

It was also established that students clashed with sticks and stones at İstanbul and Marmara Universities on 13 December in connection with this issue. 

It has been understood that publishing and broadcasting in this direction is violating the internal security of the country and the public order, constituting a crime.”

İstanbul SSC No. 4 summarized this demand by the prosecutor (as above) stating that it was well founded and in line with the law. The decision taken read as follows:

“According to Article 28 of the Constitution and additional Article 1 of Law No. 5680 a ban was issued for the printed and audio-visual media in connection with the death fast and F-type prisons to give room for declarations and propaganda of illegal terror organizations that incite the people to hatred, enmity and to commit crimes and that are aimed at increasing the intimidating strength of organized criminal organizations.”

The Press Council termed the ban of İstanbul SSC No. “the event of the month” (December). Investigations had started against the dailies Sabah and Radikal and RTÜK had threatened that further cases might follow. In Antep the newspaper “Life at the Euphrates” was banned for 3 days and in Çorum 5 papers were confiscated for reporting on the situation in the prisons. 

On 21 October the columnist of “Yeni Şafak”, Nazlı Ilıcak, published a document called  “Andıç”. The document was communications of the General Staff dated 15 and 21 April 1998 concerning an “Effective Action Plan”. On 31 October Nazlı Ilıcak tabled a question in the GNAT stating the “effective action plan” had resulted in a smear-campaign against certain persons and institutions after Şemdin Sakık had been captured. This had included the attack on HRA chairman Akın Birdal. Since she had published the document there had been no dementia. Later Ilıcak complained that Defense Minister Çakmakoğlu had not responded to her questions.

Only on 3 November the General Staff partly confirmed the existence of such a document stating that it had remained “for internal use only”. Subsequently Nazlı Ilıcak filed an official complaint against the then Chief of General Staff, Çevik Bir. Mazlum-Der chairman Yılmaz Ensaroğlu filed an official complaint on 4 November; Akın Birdal on 30 November. The investigations all resulted in a decision not to prosecute General Çevik.

5.2.1. The Metin Göktepe Case

In January the First Chamber at the Court of Cassation confirmed the verdict on 10 police officers in connection with the killing of Metin Göktepe, a reporter with the daily Evrensel, but quashed the verdict on Security Chief Seydi Battal Köse. The police officers Murat Polat, Şuayip Mutluer, Saffet Hizarci, Fedai Korkmaz and Metin Küşat had been sentenced to 7 years 6 months in prison. For them the following statement was given: “...Persons, including Metin Göktepe, who were detained on 8 January 1996, were handed over to the police at Eyüp Closed Sports Hall. It was understood that defendant Şuayip Mutluer, who was in charge in the hall started to kick Metin Göktepe. The police officers Saffet Hızarcı, Metin Küşat, Fedai Korkmaz and Murat Polat also kicked him. The act of killing was realized collectively by all of the mentioned defendants and they caused the death of the victim as indicated by the autopsy and the forensic reports.” The Court confirmed the acquittals of Burhan Koç, İlhan Sarıoğlu, Selçuk Bayraktaroğlu, Tuncay Uzun and Fikret Kayacan, but the sentence for Seydi Battal Köse was quashed on the grounds that “He did not have an intention to murder.” It was stated that Köse “should be prosecuted on accusations of attempting to conceal the incident and the agents though he knew about the act of killing, and of abusing his duty, in spite of the duty given to him by the law.” According to the Law on Execution of Sentences the police officers had to serve three years in prison. 

The re-trial against Security Chief Seydi Batta Köse started and ended at Afyon Criminal Court on 21 April. The court board reduced the 7 years 6 months of imprisonment given to Seydi Battal Köse to 1 year 8 months' imprisonment. According to the Law on Execution of Sentences, Köse had to serve 8 months in prison. Since he was remanded for 18 months, he already served 10 months in excess. 

A decision of non-prosecution was taken for police officer Kamil Doğdu, who threatened with death Ali Ekber Palabıyık, a witness of the Metin Göktepe trial, while he was entering his house in Gazi, İstanbul on 12 April. The official complaint launched by Ali Ekber Palabıyık had been referred Gaziosmanpaşa District Governor Aziz İnci, who decided against the prosecution of police officer Kamil Doğdu.

On 28 February Bakırköy Penal Court No. 6 acquitted Fadime Göktepe (mother), İbrahim Göktepe (brother), EMEP chairman Levent Tüzel, lawyer Kamil Tekin Sürek and Evrensel editor-in-chief Fatih Polat from charges under Law No. 2911 on Demonstrations and Meetings. On 8 March 1999 they had held a commemoration meeting at the grave of Metin Göktepe.

5.2.2. Pressure and Attacks in Publications

Ülkede Gündem

The trial launched against İsmet Bakaç, Diyarbakır representative of the daily “Ülkede Gündem” (Agenda in the Country) that had been published between 7 July 1997 and 24 October 1998 ended in acquittal. He had been tried at Diyarbakır Penal Court No. 2 on charges that “he brought the newspaper into the region despite the decision of prohibition by the Governor's Office of the State of Emergency Region”. The verdict was passed on 23 February. 

Özgür Bakış

The daily “Özgür Bakış” (Free View) that started publication on 19 April 1999 was closed down on 22 April. Of the 370 editions of the paper the prosecutor at İstanbul SSC investigated against 125 and subsequently launched trials against the paper. In the cases that concluded in 2000 the owner Halis Doğan received fines totaling TL 190 billion and the editors-in-chief Hasan Deniz, Zeynep Tusun and Cihan Çapan were fined TL 73 billion in total.

The booklet entitled “The Chronology of the Kurds from 1900 to 2000” that was distributed by the daily Özgür Bakış in turn of coupons was confiscated by İstanbul SSC in February on the accusation that four articles contained “separatist propaganda.”

The Ministry of the Interior and the General Directorate for Security filed a case for compensation against the chief editor Ragıp Zarakolu, the editor-in-chief Cihan Çapan and the reporter Faruk Aktaş asking for TL 10 billion in compensation for the fact that an article on the torture of young girls in İskenderun had damaged the image of the security forces. The article had appeared on 1 November 1999. Beyoğlu Judicial Court No. 1 started to hear the case in December, but did not take a decision in 2000.

On 13 January Hakan Koçak, distributing “Özgür Bakış” in Siirt, was detained together with an unnamed person.

On 15 February Cengiz Kapmaz, reporter for Özgür Bakış, was detained, when he observed an action of closing shops in Gazi quarter (İstanbul) in connection with the abduction and transfer of Abdullah Öcalan to Turkey. The police maintained that he was a suspicious person and kept him in detention for one day.

Ayşe Tusun, reporter with the daily Özgür Bakıs, was detained in Adana on 18 February. Tusun was reportedly detained in connection with the article she wrote related to the torture inflicted on Kaze Özlü whose house was raided on 19 November 1999. The article had been published under the title “Shame on Them” on 17 February. Tusun was released after having testified. She said that she was insulted while in detention. 

Salih Erol, reporter of Özgür Bakış, who went to Siirt HADEP Provincial Organization for a press statement on 21 February, was detained and threatened by the police who said, “We shall not see you in Siirt again or it won’t be good for you.” Sıddık Çelik, distributor of Özgür Bakış in Siirt, was detained while taking the papers to the HADEP office. Both men were released soon afterwards, but detained again on 23 February on allegations of distributing papers likely to be confiscated. The police officers confiscated the 305 copies of the newspaper the staff members were carrying.

Numan Altıntaş, reporter with Özgür Bakış, who covered the protest against the detention of mayors in Mersin, was detained during the raid on the office of the daily on 25 February. She was remanded on 26 February.

On 4 March plain clothes detectives detained Emre Erdem, distributing Özgür Bakış in Adana. He was threatened not to sell the paper any more.

In the raid on the Urfa office of Özgür Bakış on 7 March, the reporters Faysal Sarıyıldız and Ramazan Peköz, and distributors Mehmet Çoban, Mithat Kuş and Kasım Güler were detained. Two distributors of Özgür Bakış, Faris Aslan in İstanbul and Abdülveysel Işık in Bursa, were detained on the same day. The distributors were released the following day.

İstanbul SSC decided for the confiscation of the 19 March issue of Özgür Bakış in connection with a statement of the Parliamentary Constitution Commission President Ertuğrul Yalçınbayır related to the presidential election. It was claimed that the article entitled “All or None” was a “terrorist organization statement.” The news was reportedly released by ANKA Press Agency on 18 March and published in the daily Milliyet on 19 March under the headline “5+5 under guarantee.” 

On 5 April Kazım Aslan, leading the office of Özgür Bakış in İzmir, was detained in front of the Aegean University under the pretext that he participated in Newroz celebrations.

He was detained again on 3 May in connection with an arrest warrant issued by Malatya SSC. The warrant was executed. Kazım Aslan was reportedly on trial at Malatya SSC on charges of supporting an illegal organization. 

A trial was launched against Küçükdikili (Adana) Mayor Mehmet Yaşık and 5 municipality workers from HADEP on charges of “supporting the PKK” by keeping copies of Özgür Bakış and the journal Özgür Halk in the municipality building. The first hearing was held at Adana SSC on 5 September. In the trial, Mehmet Yaşık, Abdülkerim Timur, Kutbettin Örnek, Emin Erin, Bekir Emen and Hasan Güneş are prosecuted under Article 169 TPC. 

2000’de Yeni Gündem

The daily “2000’de Yeni Gündem” (New Agenda in 2000) started publication on 27 May. Five days after the first issue the OHAL Governor banned the paper from being sold or distributed in Van, Diyarbakır, Siirt, Şırnak and Hakkari (at the time under a state of emergency). 

On 14 June Hayrettin Çelik, leading the office in Adana, was detained in connection with a trial in Batman. He was released the following day.

Police officers detained Kemal Acar and İdris Yılmaz, Adana distributors with “Yeni Gündem” in Barbaros Quarter on 26 August. Acar and Yılmaz were taken to Hürriyet Police Station and reportedly beaten and threatened not to distribute the paper. They were later released. 

M. Salih Kıran, a vendor for the “Yeni Gündem” in Derik district (Mardin), who was beaten on the street and detained by the police on 6 October, was arrested on charges of resisting the police officers. He was released after the first hearing on 1 November. 

On 10 November Doğan Dündar, distributing the paper in Malatya, was detained.

Zeriman Dağdelen photographer with the Yeni Gündem was detained by police officers, who raided her house in Mustafa Kemal quarter of Ümraniye, İstanbul in the night of 8 December. She was released on 11 December.

Ayşe Oyman, reporter of Yeni Gündem was detained on 12 December during the raid on the offices of HADEP Malatya Provincial Organization. The prosecutor ordered her release in 16 December. 

Osman Tekmen, a vendor of the daily Yeni Gündem in Siirt reported that on 17 December he was forced into a car by police in plain clothes and was taken out of the city. He stated that he was beaten and was threatened to give up distributing the daily. 

Yeni Evrensel

On 6 October the daily “Evrensel” (Universal) had to close for 10 days after the Court of Cassation had ratified on 14 June the 10-day closure penalty given by İstanbul SSC to the daily “Evrensel” (Universal) in connection with A. Cihan Soylu’s article titled “Kurdish Problem or struggle for ‘absolute equality of rights’” published on 6 June 1999. İstanbul SSC had sentenced the editor-in-chief, Tuncay Seyman, to 1 year 8 months' imprisonment and fined him TL 6 million under Article 312 TPC. 

In November İstanbul SSC again ordered the closure of the paper, this time for one month. The reason was an article of 17 March entitled “A feast of fire: Newroz”. The author Ender İmrek was tried for it under Article 312 TPC.

The officers of the municipality who had beaten Barış Erbektaş, a reporter of Evrensel, who was watching the demonstration of Altı Nokta Blind Association on 5 December 1997, were acquitted. In the trial that ended on 27 January at Ankara Penal Court No. 11, it was stated that Bekir Yıldırım and Macit Yurdagül, working at the company DAK giving security services to the Ankara underground system, were acquitted for lack of evidence. 

Reporter Muzaffer Özkurt was detained in front of İstanbul Technical University on 24 March together with another 17 people celebrating Newroz. Three days before he had been detained and his films had been confiscated.

The police beat Muzaffer Altıntaş, an executive of the EMEP Yüreğir (Adana) District Organization and distributor of the daily Yeni Evrensel, on 18 May. Altıntaş stated that the police officers on duty at Karşıyaka Police Station followed him while he was distributing the daily with his motorbike, and then caused an accident by driving the police car on him. Altıntaş said that the police officers searched his clothes, couldn’t find anything that constituted a crime, and then beat him. 

Halit Keskin, owner of Yeni Evrensel, was detained on 6 July. His detention was related to a sentence from the time of the defunct “Emek” paper. The sentence had been cancelled according the “press amnesty”.

Fifteen people who shouted slogans in protest to cell type prisons during the semah (a religious ceremony of Alewi people) demonstrations held on 17 August within the frame of commemoration ceremonies of Hacı Bektaş-ı Veli in Hacıbektaş, Nevşehir, were detained under beatings. The police also beat Jülide Kalıç, reporter of Evrensel. The detainees were released after the ceremony. 

On 21 September Ahmet Çetin and Günay Ayaz, distributing Yeni Evrensel in İzmir, were detained. The police suspected that there might be an order of confiscation against the paper and the vendors might have committed a crime. Both men were released after an interrogation of 2 hours. 

Edition 750 of Yeni Evrensel of 23 October was confiscated because of advertisement on action against the cell type prisons. The paper allegedly presented announcements of illegal organization. 

Erdal Kara, reporter of Evrensel, was detained on 24 October, when he followed the police's attack on prisoners' relatives in front of Ankara Closed Prison. He was released in the evening.

Halil İmrek and Sinan Araman, reporters with the daily Evrensel, were detained under beatings during an opening ceremony in Adana on 9 November. They were released after one hour.

Yılmaz Ağbulut and Metin Yıldırım, distributors of the daily Evrensel were detained in Şirinevler quarter of İstanbul on 13 December. Ağbulut and Yıldırım were taken to Bahçelievler Police HQ and were reportedly beaten and handcuffed to a radiator pipe for 7 hours. 

The edition of 25 December was confiscated because of an article on Justice Minister Hikmet Sami Türk, who the paper allegedly presented as a target for illegal organizations.

Lawyer Kamil Tekin Sürek, columnist with Yeni Evrensel and executive of EMEP, was detained on 24 June, when he left a panel of the Youth Commission of HADEP in Ankara under the title of “Democratic Constitution and Turkey”. His detention was based on a suspended sentence from the time, when he was responsible for the journal “Gerçek”. Having been held in detention for two days Kamil Tekin Sürek launched a case against the Ministry of the Interior asking for compensation of TL 10 billion. 

Azadiya Welat

On 4 January the police in Tarsus detained Sabahat Demir, working the Mersin office of the Kurdish weekly “Azadiya Welat” (Freedom of the Country). She was arrested on 7 January and released after 15 days in custody. On 25 October Sabahat Demir was detained again and later alleged that she was tortured and threatened with rape (see the chapter on personal security). 

On 6 January Elif Doyan and Gülizar Bor, working in the Mersin office of Azadiya Welat were detained, but released after 24 hours. On 11 January the staff members of the journal held a press conference in protest at the detentions. Afterwards the police raided the office and detained the staff members. On 26 January soldiers from the gendarmerie made a search in the office.

On 15 January Fatma Demirtaş, responsible for the Çukurova region, and Necat Ayaz, leading the Adana office of Azadiya Welat, were detained in Adana.

On 4 May police raided the office in Batman. They confiscated the archives and detained Orhan Ekinci and Ruken Ekinci.

Hakan Bozkurt (15), distributor of Azadiya Welat, was detained in Adana on 2 July. He alleged that he had been beaten up.

Suat Özalp, Diyarbakır representative of “Azadiya Welat”, who was detained in Diyarbakır on 26 September, was released after 3 days in detention on 29 September. Özalp was reportedly threatened not to work for the paper. 

Suat Özalp, representative of the journal Azadiya Welat and manager Seyit Karabaş were detained during a raid to the Diyarbakır office of the journals Azadiya Welat and Pine on 9 December. Diyarbakır SSC remanded them on 13 December. The distributor Ali Kemal Çalışkan was detained on 9 December. The court released him on 19 December.

On 21 December 5 people, who introduced themselves as police officers, raided the office of Azadiya Welat in Van. They forced the door open and damaged the furniture. On leaving they took a large amount of documents with them. Officials of the paper filed a complaint with the public prosecutor.

Sami Tan, editor-in-chief of Azadiya Welat, reported that Erdem Yücedağ who went to Diyarbakır Airport to collect some publications and books was detained on 16 December. Some publications had been seized, although there were no orders for them to be confiscated. 

Local papers

“Fıratta Yaşam”

The weekly “Fırat’ta Yaşam” (Life at the Euphrate) is published in Gaziantep. In 2000 six editions were confiscated and the editor-in-chief Halil Şahin was put on trial. In one case he was acquitted, the others were continuing at the end of 2000.

Edition 54 of 27 March was confiscated because of an article by Ercan Yalçın entitled “Capitalism and War”. The paper was printed again, by leaving the spot for the article blank, but the second version was also confiscated, this time because of other articles in the paper.

On 2 April the premises of “Fırat'ta Yaşam” were raided and the distributor Serdar Yılmaz was detained.

On 29 May Gaziantep Penal Court No. 2 ordered the confiscation of the paper on the grounds that an article with the Kurdish title “Which spring, my brother?” contained the words “bire mın”, which mean “my brother”.

On 22 September Gaziantep Penal Court No. 2 stopped the publication temporarily on the grounds that the owner Hasan Buran had a conviction under Article 141 TPC that was lifted in 1991. Gaziantep Penal Court No. 1 revised the decision on 29 September.

On 22 December Gaziantep Penal Court No. 2 once again stopped the publication for three editions, this time mainly because of news on the hunger strikes and F-type prisons. The verdict also hinted at the ban on reporting issued by İstanbul SSC No. 4 on 14 December. 

Other Papers

Hacı Demir, Doğan Tolu, editor-in-chief of the newspaper Türkmen published in Osmaniye, Ferdane Tolu, staff of the same, Gülay Aslan, editor-in-chief of the newspaper Asi published in Osmaniye, Gültekin Arsalan, Süleyman Özalp and Sunay Demir, staff members of the same, and Karip Polat, who all had been detained during a picnic in the vicinity of Erzin, Hatay on 5 August, appeared before the prosecution office on 9 August. Ferdane Tolu and Sunay Demir were released, while the remaining 6 people were remanded on the allegation of “being members of the DHKP/C”.

The Municipality sealed the buildings and the printing house of the dailies Bolu Ekspres and Bolu Haber published in Bolu on 1 December. The order was reportedly taken in connection with news published regarding Mayor Yüksel Ceylan from DSP misusing his authority. The owner of the daily Bolu Haber Hüseyin Aykan stated that the Mayor had also sealed the work places of his relatives. Aykan pointed out that they had to leave the buildings without even getting their personal belongings and that he had negotiated with the other printing houses in Bolu however they wouldn’t publish the dailies with the fear of the Mayor. 

Ersen Korkmaz, owner of the local paper “Demokrat İskenderun” was indicted under Article 159 TPC in connection with an article on 10 October entitled “American Fraud”.

İsmail Kabakdere, editor-in-chief of the paper “Dost Haber”, published in Çorum, and the journalist Mahmut Tunaboylu were tried under Article 159 TPC for an article that appeared on 17 December about the increase in retirement wages of deputies. A local court passed the verdict on 24 October and sentenced both defendants to 10 months' imprisonment. The sentences were suspended for five years.

Erhan Palabıyık, owner of “Demokrat Baykan”, published in Siirt, and Sönmez Palabıyık, editor-in-chief of the paper, were arrested on 12 October, although the sentences they had received for an article in 1998 under Article 159 TPC had been suspended according to the “press amnesty”. They were released from Hatay-Reyhanlı Prison on 19 October.

On 31 August Bekir Sıtkı Saraç, chairman of DYP for the central district in Eskişehir, went to the printing houses of four local newspapers and threatened them not to report anything on a press conference that he had held the same day.

The local TV station “Ege TV”, broadcasting in İzmir, was raided by three unidentified armed men on 16 August. They claimed that the station had reported in favor of the mafia boss Nuri Ergin, imprisoned in Uşak. Some members of the DYP beat the cameraman Bülent Velioğlu and Fatih Öner, when they followed the opening ceremony of the DYP offices in İzmir.

On 16 June the police beat Mehmet Hüseyin Zorkun, writing for the local paper “Hatay”, when he took images of the detention of observers of the trial against police officers, who had tortured two young girls in İskenderun. He filed an official complaint.

In Batman the editors-in-chief of 8 local newspaper were tried, because they wrote the word Newroz with a -w. Feremez Doğan (Bayram), Ercan Atay (Batman), Muzaffer Işık (Batman Postası), Arif Arslan (Çağdaş), M. Şah Ayaz (Batman Expres), Recep Okuyucu (Güncel), Murat Beytüt (Mücadele) and Şefik Aydın (Aydınlık Rota) were tried under Article 312 TPC. On 9 June Batman Criminal Court acquitted them.

On 23 December Çorum Penal Court No. 1 ordered the confiscation of 5 local newspapers, which had reported on the hunger strikes and presented press statements of the HRA, despite the ban on reporting by İstanbul SSC No. 4. The papers were: Çorum Haber,  Çorum Gündem, Çorum Hakimiyet, Merhaba and Dost Haber.

Ban on entry to the OHAL Region

The first publications to be banned from being taken to, sold or distributed in the region under a state of emergency (OHAL) were the dailies Özgür Bakış that stopped publication on 22 April and Yeni Evrensel. They were followed by the journals Pine, Roja Teze and Deng. The humor magazine Pine was banned entry to the OHAL region on 12 March 2000. The journals Zirpine, Kermeş and Sator Baz, which were released following the ban on Pine, were also banned from entry to the OHAL. Azadiya Welat was banned on 27 April 2000.

The journals Roja Teze, Deng, Rewşen, Özgür Halk, Yaşamda Gençlik and Özgür Kadının Sesi were banned on 24 April. Further banned publications included Bir Adım Daha İleri, Duvarların Ardındaki Özgürlük, Yaşamda Özgür Kadın, Yeni Özgür Halk, Özgürleşen Yurtsever Gençlik, Sator Baz, Kermeş.

The bi-weekly Zırpine was banned on 18 May. Having started publication on 27 May the daily “2000’de Yeni Gündem” was banned on 1 June. In an answer to a question table by DSP İstanbul MP İsmail Aydınlı the Minister of Interior, Sadettin Tantan stated that “Yeni Gündem” and “Özgür Bakış” were making propaganda for the PKK and, therefore, had been banned in the OHAL region. 

The Kurdish journal “Rojeva Welat” that started publication in October was banned from the OHAL region on 10 November. The owner M. Nuri Karakoyun stated that all publications of their publishing house that they issued during the last 6 months had been banned.

On 18 January the governor's office in Tunceli banned the journal “Dersim” published by the Association of People from Tunceli for the province of Tunceli.

5.2.3. Other Incidents

On 6 January MHP Elazığ MP Mustafa Gül attacked journalists, when they wanted to take pictures of him, while police officers fined him for driving in Afyon with extreme speed. During the incident the camera of CHA cameraman Mesut Mercan was broken.

An armed attack was carried out against the central office of the pro-Islamic daily Akit in İstanbul-Bağcılar on 10 January. The attackers, having shot 14 times with automatic guns, escaped.

On 12 January Muharrem Yiğitsoy, representing the journal “Yeni Demokrasi Yolunda Özgür Gelecek” in Malatya, was detained.

On 12 January bodyguards of the Mydonose Showland nightclub beat journalists, who tried to follow the rehearsal of a concert of Tarkan in İstanbul. The bodyguards beat Show TV cameraman Mesut Gengenç.

A bomb attack was conducted against Medya Towers building of the daily Hürriyet in İkitelli-İstanbul on 15 January. Distribution vehicles of the daily were slightly damaged in the explosion. The radical Islamic organization İBDA-C claimed the responsibility for the attack. 

“Özgür Gelecek” İzmir representative Betül Kılıçaslan was detained during a raid of the paper's office on 25 January.

İbrahim Gümüş, editor-in-chief of the journal “Kızıl Bayrak” was detained on 3 February, when police officers came to the office in İstanbul.

Leyla Arçil, a reporter with the journal “Vatan”, who was remanded in December 1999 in Antakya, was reportedly forced to serve as an agent in prison. The relatives of prisoners who held a press meeting at the HRA Antakya Branch on 7 February stated that Leyla Ayçil was taken from her wing on the pretext that her lawyer had come and she was taken to plainclothes police officers, who had tortured her in detention. The police officers had reportedly asked Ayçil to testify against her friends in exchange of being released. The police had also detained Ayçil’s sister.

Sema Günay, editor-in-chief of the journal “Mücadelede Memur Gerçeği”, was detained during a raid on her flat in İstanbul.

Alim Kıraç, representing the daily “Akit” in Bayburt was detained on 28 February in connection with an operation against the radical Islamic organization Hezbollah.

The office of the journal “Kaldıraç” in Kartal (İstanbul) was raided on 6 March without any apparent reason. The police officers damaged the equipment and seized some papers.

Yaşar Çamyar, the editor-in-chief of the newspaper “Alınterimiz”, who was detained during a house raid in İstanbul Şişli on 6 March, was remanded by İstanbul SSC on the accusations of “supporting the TİKB” on 7 March. The same day an arrest warrant against the former editor-in-chief Gülseren Yeşiloğlu was issued and İstanbul SSC remanded her.

Mahmut Yıldırım, working for the journal Özgür Halk in Şanlıurfa was detained on 7 March. He was released on 9 March.

The police raided the central office of the journal “Yaşadığımız Vatan” in İstanbul-Cağaloğlu on 9 March and detained the staff members Lütfiye Aygün, Derya Duman, Volga Cıvak, Şevket Dalboy, Sevilay Çalışkan, Halil Çelik, İbrahim Bozçelik, Özgül Emre, Selma Kubat, Özlem Kütük, Nazmi Saz and a person called Sultan. Lawyer Metin Narin stated that the police damaged the possessions in the office. In another raid on the office of the “Devrimci Gençlik” journal, the staff members Nergis Sarı and Övüç Bilgin were detained. 

During the raid on the office of the journal “Devrimci Demokrasi” on 10 March, editor-in-Chief Özlem Tunç, Murat Kahraman, Ertaç Öztürk, Ali Doğan, Turabi Yazar, Heval Demir and Hasan Yengi were detained in İstanbul. 

Necati Tanıyan, the owner of the closed newspaper Yeni Politika, was detained on 30 March by the police at İstanbul Atatürk Airport while entering Turkey, coming from Germany. Tanıyan was reportedly detained in connection with 6 different fines issued by İstanbul SSC. Although the penalties had been suspended he was held until 3 April.

The offices of the journal “Odak” in Aksaray were raided on 30 March. The police conducted ID checks on the staff.

Ayfer Kaptan, a reporter with the newspaper Alınterimiz, who was all detained during the rally held by Kocaeli Unions’ Assembly in İzmit on 1 April, disclosed that she had been tortured in detention. (See chapter on personal security)

Kemal Onar, working with Özgür Halk journal, was detained in Batman on 7 April. Onar’s house was reportedly raided the same day. In İstanbul, Ayça Taşkaya, Sakine Yalçın, Manolya Gültekin, reporters with Alınterimiz newspaper, and Seval Uzun, a reporter with Özgür Barikat journal, were detained on the same day. Ayça Taşkaya and Manolya Gültekin had already been detained on 2 April, when they distributed leaflets of various journals against the cell type prisons in İstanbul. On that day Şerife Tuğlu and Beyhan Yüce from the journal “Mücadele Birliği”, Yılmaz Özdem from “Odak” and Betül Altındal from “Barikat” had also been detained.

Fatih Penal Court No. 2 prevented the publication of the journal Odak in April on the grounds that “Aydın Kırlangıç, the owner and editor-in-chief of the journal, could not be found under his registered address.”

Işık Ocak Yurtçu, the editor-in-chief of the defunct newspaper Özgür Gündem, was detained in Taksim, İstanbul, in the night of 5 April. Yurtçu was reportedly detained because the certain arrest-warrants in absentia previously issued against him had not been dropped from police records. 

Ahmet Bozan disclosed that he had been detained by the gendarmerie in Sarıgazi, İstanbul on 5 April for “keeping the copies of the journal Özgür Halk in his car,” and that he had been beaten and threatened with death in detention. (See chapter on personal security)

Aynur Akkemik, Hüseyin Akçiçek and Kadir Bat from the staff of the journal “Dayanışma”, were detained while hanging 1 May posters in Zeytinburnu quarter of İstanbul on 16 April. 

The police intervened in the journalists who made a press statement in İstanbul on 23 April against the cell type prisons and detained 15 persons. Two of the detainees were reportedly Alınterimiz journal reporters Manolya Gültekin and Ekrem Erdem. 

Yavuz Gönençer and Ali Suat Güven, from Kaldıraç journal staff, were detained in Aksaray İstanbul on 20 April. 

Erbakan Yelderen, a reporter with the journal “Devrim İçin Mücadele Birliği” was detained in İstanbul on 26 April.

Servet Özdemir and Mustafa Göçmen, reporters with the daily Alınterimiz, were detained in Gaziantep on 28 April. 

Neriman Şaşmaz and Şahin Şeker, distributors of the journal “Atılım”, who were detained while distributing the paper in Gümüşsuyu, İstanbul, on 10 May, were reportedly tortured in detention. Neriman Şaşmaz stated that they had been beaten at Esenkent Police Station where they had been taken. She said that he got a medical report from the Forensic Institute certifying that he had been tortured. A trial was launched against Şaşmaz and Şeker, who were released the following day by the prosecution office, on accusations of “resisting the police.” 

Ali Güleryüz, a reporter with the Doğan News Agency, was detained while he was trying to film the incident during which Mustafa Önyaş, the judge of the Penal Court in Düziçi, Osmaniye, was hospitalized in a struggle with his neighbors. The police also seized the cameras and rolls of film of Nazan Erdem, reporter with Sabah newspaper, and Mehmet Varan, a reporter with Akşam newspaper, under the orders of Mustafa Durhan, the prosecutor of Düziçi. The journalists who discussed with the prosecutor were threatened with detention. Ali Güleryüz was released on order of Osmaniye Prosecutor and the cameras and the rolls of film of the journalists were returned. 

On 2 June ANAP Diyarbakır MP Sebgatullah Seydaoğlu attacked Hakkı Sargın, reporter with the daily Akşam and Volkan Gürak, from Doğan News Agency, when they wanted to take pictures from him in Antalya, where he met Nurettin Dilek. Hakkı Sargın was certified three days' inability to work after the attack. 

Solmaz Yılmaz, a reporter with the journal “Devrimci Demokrat” in Ankara was detained at the beginning of June. The journal stated that their offices had been raided twice.

The police intervened in demonstrations in İstanbul, Adana and Mersin in protest to the practices of the Student Election Examination (ÖSS) and with the demand of free education on 13 June. In Adana, the police detained students, who intended to make a press statement together with their families, and Ethem Açıkalın, a reporter with “Atılım”, under beatings. He was later released. 

On 15 June the 9th Chamber of the Court of Cassation confirmed the decision of İstanbul SSC to close the weekly “Roja Teze” for two weeks, because of separatist propaganda in an article in the 6th edition of the weekly.

The public prosecutor in Bağcılar (İstanbul) started an investigation against the daily “Akit” in connection with an article on 26 June after the death if Admiral Güven Erkaya and a similar article on 28 June holding the general responsible for the closure of the theological high schools. The investigation was conducted under Article 312 TPC.

In Urfa journalists, who wanted to cover the visit of Prime Minister Bülent Ecevit on 20 June, met with brutal hindrance of the police. Bülent Okutan and Ramazan Yavuz (from DHA) and Kadir Çelikcan (from Star) as well as Hikmet Tekemen (from Show TV) became the target of the police brutality. Reportedly the clothes of Hikmet Tekemen were torn into pieces.

The trial launched against the police officers Zeki Eşiyok, Zafer Dursun and Fırat Arıkan under Article 228 TPC for beating prisoners’ relatives, who held a protest act in İstanbul on 15 July 1996, and also journalists, who were covering the protest act, continued on 3 July. In the hearing at İstanbul Penal Court No. 12, Şaban Dayanan and Sevil Erdoğan, executives of the HRA İstanbul Branch who were among the victims, stated that they could not identify the police officers. The trial was did not conclude in 2000.

Esen Işık, Durul Gür, Celal Çimen and Özgür Gülbir, a team from the company Case Productions that was shooting a film for the French Arte TV, were among 22 detainees after the raid of the MKM in Beyoğlu in 3 August. The film crew was released in the evening.

In August Tuncay Sezgin, reporter with “Devrimci Demokrasi” was detained at the court hall in Kartal (İstanbul). He was released after testifying.

On 15 August Erdal Gümüş, from Atılım in Antep, was detained.

On 20 August Hakan Dana, reporter for “Yaşadığımız Vatan” was detained.

Nuran Doğan, reporter with “Yaşamda Atılım”, who was detained during the press meeting held by Kartal and Maltepe Democracy Platform in protest to F (cell) type prisons on Kartal Square on 20 August, disclosed that she was tortured in detention. (See the chapter on personal security) Neriman Şaşmaz, from “Atılım” had been detained during the same action.

On 23 August the offices of “Alınterimiz” and “Atılım” in İstanbul were raided.

On 26 August the staff members of the bulletin “Duvarların Ardındaki Özgürlükler”, Ayşel Tırak, Fırat Demirel and Ramazan Yakut were detained, when they left the office in İstanbul-Ümraniye. Reportedly five visitors of the office were also detained.

On 30 August the police raided the office of “Yaşadığımız Vatan” in Ankara. Reportedly five people were detained including the representative Esra Özkan.

On 30 September Derya Binay from “Özgür Gelecek” was detained together with 8 prisoners' relatives, who were staging a demonstration near Galata Tower. She was remanded on 1 October.

Zeynel Engin, journalist with “Devrimci Demokrasi” who was detained in Elazığ on 30 September, was remanded. Engin was sent to Elazığ E Type Prison. Previously he had been working as the editor-in-chief of “Partizan Sesi” and “Halkın Günlüğü”. 

The office of “Özgür Halk” in Şanlıurfa was sealed on 13 October. The police officers showed Article 11/c of the Law No. 5442 on the Administration of Provinces as the reason.

On 31 October the police raided the office of “Yaşadığımız Vatan” in İstanbul-Cağaloğlu. The police broke the doors, damaged the equipment and detained some 30 people.

Rahman Çelik, editor-in-chief with the Jiyana Rewşen Journal, who was detained on 17 November during the raid on MKM at the gala of the Kurdish play “Ta” was remanded on 30 November. 

During the oath taking ceremony at the Constitutional Court on 22 November, a police officer beat Şakir Aksu, a cameraman with TGRT TV. Aksu was detained and taken to Yıldızevler Police Station. The other journalists protested the beating of Aksu by leaving their cameras on the floor in front of President Ahmet Necdet Sezer. It was stated that the plainclothes police officer, who beat Aksu, was taken away by his friends. 

During the raids on HADEP Yüreğir and Seyhan district offices on 25 November a number of people were detained including Özgür Halk staff member Mehmet Emin Duman. He was released on the same day.

On 9 December Ziya Nihadioğlu and Abdullah Lif from “Kızıl Bayrak” in Antakya, were remanded.

Police officers opened fire on four people on Fatih Sultan Mehmet main road in İstanbul on 10 December while they were hanging placards on walls. Özkan Tekin (21) died in the incident, two persons were injured and one managed to escape. The police alleged that all four people were members of MLKP. Journalists, who were trying to document the incident, were hindered by police officers. Muharrem Çağlar, Interstar TV reporter fainted due to blows he received on his head, BRT TV reporter Boğaçhan Kaplan was slightly wounded. 

Police officers beat İnterstar cameraman Ertuğrul Uzunoğulları and Milliyet reporter Veysi Şahin on 12 December, when they tried to take images of a demonstration of the anti-riot squads. 

On 13 December prisoners' relatives tried to march from Güvenpark in Ankara to the Ministry of Justice. The police attacked the journalists Ali Berber, cameraman for Kanal D, Serdar Özsoy from Cumhuriyet and Jülide Kalıç from Yeni Evrensel with truncheons and kicked at them.

5.2.4. Imprisoned Journalists

According to the information the HRFT was able to gather a total of 17 journalists were imprisoned in 2000. The names and dates of arrests are:

Numan Altıntaş, Özgür Bakış (26 February 2000)

Kazım Aslan, Özgür Bakış, İzmir (3 May 2000)

Seyit Karabaş, Azadiya Welat Director (13 December 2000)

Suat Özalp, Azadiya Welat, Diyarbakır (13 December 2000)

Sönmez Palabıyık, Demokrat Baykan (12 October 2000)

Erhan Palabıyık, Demokrat Baykan (12 October 2000)

Doğan Tolu, Türkmen (9 September 2000)

Gülay Arslan, Asi (9 September 2000)

Süleyman Özalp, Asi (9 September 2000)

Gültekin Arslan, Asi (9 September 2000)

Karip Polat, owner of Türkmen and Asi (9 September 2000)

Rahman Çelik, Jiyana Rewşen (17 November 2000)

Ziya Nihadioğlu, Kızıl Bayrak, Antakya (9 December 2000)

Abdullah Lif, Kızıl Bayrak, Antakya (9 December 2000)

Zeynel Engin, Devrimci Demokrasi (2 October 2000)

Yaşar Çamyar, Alınterimiz (7 March 2000)

Derya Binay, Özgür Gelecek (30 September 2000)

Answering a question by FP Rize MP, Prof. Dr. Mehmet Bekaroğlu, the Minister for the Interior, Saadettin Tantan said that between 1 January 1999 and 3 May 2000 the police (looking after crimes in towns) had detained 65 journalists, the gendarmerie (looking after crimes in rural areas) had detained 7 journalists. As of May 2000 43 journalists were in prison, 17 of them under remand and the others serving their sentences. Saadettin Tantan added that he had no figures at hand of whether or not and if “yes” journalists had been ill-treated or tortured. 

On 24 July Oktay Ekşi, chairman of the Press Council, declared that the figures of the Minister were not correct and stated that only four journalists (Ramazan Yılmaz, Muharrem Karademir, Mustafa Benli, Tülin Soyhan) had been imprisoned in connection with their journalistic activities. He added that it might be possible that other journalists, who had been sentenced for other offences, might have been targeted for their journalistic activities. The cases that might fall under this category were listed as: Abdurrahman Kırmızıtoprak, Ali Rıza Demir, Asiye Güzel Zeybek, Aynur Cihan Alak, Burhan Gardaş, Çetin Aydemir, Devrim Demir, Fatma Harman, Fatma Hülya Tamgan, Hasan Hüseyin Ebem (Erdem), Hamit Baldemir, İbrahim Çiçek, Kazım Albayrak, Kemal Evcimen, Mehmet Bahri Kurt, Mehmet Tari, Mehmet Yaman, Meral Kıdır, Nurettin Şirin, Ömer Yıldırım, Sadık Çelik, Serdar Gelir, Sezgin Çelik, Süleyman Altun, Şengül Akkurt, Uğur Türkmen, Veysel Eroğlu, Yalçın Küçük.

The organization Reporters Sans Frontiers (RSF) named four people as imprisoned journalists in Turkey as of December: (from “Hepileri” Yalçın Küçük, from “Özgür Gündem” Hasan Özgün, from “Atılım” Asiye Güzel Zeybek and from “Selam” Nureddin Şirin). The RSF counted another 65 imprisoned journalists, but said that it was not certain, whether they had been imprisoned for the journalistic activities.

The Committee for the Protection of Journalists (CPJ) listed 14 imprisoned journalists in Turkey in its report for 2000.

5.2.5. The High Council for Radio and TV (RTÜK) 

Throughout the year 2000 the High Council for Radio and Television (RTÜK) passed orders on closure totaling 4,832 days. According to RTÜK's statement of 22 December, 233 warnings were issued in the same period. A total of 118 court cases were opened according to the decisions by RTÜK. The majority of them ended in favor of RTÜK. It was also reported that RTÜK passed orders of closure totaling 11,430 days during the last 6 years and that 8,321 days of closure referred to “separatist” and 2,362 days to “reactionary” (Islamic) broadcasting.

The decisions in 2000 on closing down radio or TV stations were based on various provisions of the Law No. 3984 on Founding and Broadcasting of Radio and TV stations. The provision that programs should not be allowed, if they lead the population to terror and violence and create disgust was used on closure decisions totaling 2,798 days, the provision on exceeding the boundaries of criticism was used for closure decisions totaling 240 days and the ban of separatist propaganda was given as the reason for closure decisions totaling 418 days.

Besides very heavy penalties the order to shut down TV station CNN Türk for one day resulted in harsh criticism. The decision had been taken, after M. Ali Birand had asked in his program “Day 32” whether Öcalan would become Mandela. After protests from various places RTÜK stated on 24 February that it was impossible to compare a freedom fighter and a terrorist, who killed babies.

On 13 December RTÜK took a decision concerning the reporting on hunger strikes and other actions against the F-type prisons. The text of this decision was:

“It has been observed that some audio-visual media cover the actions of terror organizations who forced their militants into protests against the F-type prisons in extensive form and a way that makes the State appear in a weak state. 

“The aim of the terror organizations is known as showing strength of their militants and find supporters. They also want to create an empty space of authority by showing the State as weak...

“In providing space of actions such as 'death fasts' serving the purpose of the terror organization the media acts against the principles of Law No. 3984 on 'broadcasting has to serve the understanding of public service'. It is also a violation of Law No. 4422 on fighting criminal organizations founded for their own interest. 

“The respective broadcasts are constantly followed by our council. 

“It is of specific importance that the audio-visual media follows the provisions of Law No. 3984 and other legal provisions.“

Sample Cases of Closure Decisions:

“Özgür Radyo”

The reasoning for the closing down of Özgür (Free) Radio by RTÜK for one year on 25 June was disclosed on 11 July. It was stated that the words of the Austria Workers Anthem broadcast at the Gökkuşagi (Rainbow) programme on 1 May had led to the decision. The ban started on 31 July. 

Özgür Radyo appealed against the decision, but Ankara Administrative Court No. 3 turned down the appeal. On the other hand, the prosecutor at İstanbul SSC started an investigation against Füsun Erdoğan, the coordinator of the program and the moderator Seher Karadeniz, but decided in October not to bring charges.

In December RTÜK banned the broadcast of Özgür radio station for another 180 days. RTÜK stated that the program broadcast on 24 July mentioned that Rauf Denktaş, the President of the Turkish Republic of Northern Cyprus “had shares of big hotels, a great proportion of the immovable and property on the island belonged to the Denktaş family and the family also received profits from prostitution.” 

Further decisions

On 5 and 6 January RTÜK decided on closing the radio channels Mesaj FM (Kocaeli) and Medya FM (Urfa) for one year each, on the grounds that they made broadcasts “inciting people to violence, terror and ethnic discrimination”. The ban for Medya FM related to a program they broadcast on 27 October 1999, entitled "Gündem Özel (Agenda Special)." Seher FM (Van) was banned for 180 days; Marmara FM (İstanbul) for 30 days; Üsküdar FM (İstanbul) for 1 day, on the same grounds. RTÜK also banned Demokrat Radyo (İzmir) for 30 days on the grounds of “separatist broadcasts,” and TV Channel Kanal 6 for one day, on the grounds of “not being respectful to justice, neutrality and the law”. 

Demokrat Radyo received another ban in January. The order to close the station for one day was reportedly given for broadcasting a speech by Ernesto Che Guevera on 2 and 3 November 1999.

In March RTÜK closed the Demokrat Radyo for 15 days on the accusations of “broadcasting in a way to direct people to violence, terror and ethnic discrimination.” RTÜK closed private TV channel Kanal 6 for one day on the grounds of “broadcasting against moral values,” and private TV channel Kanal D for one day, on the grounds of “not complying with the right to answer and correct.” 

On 12 April RTÜK stopped the broadcast of private radio channel Radyo Umut in Antalya for 90 days, on the grounds that they broadcasted the folk song Cemo sung by Group Yorum. RTÜK also closed private TV channel Güneş TV in Malatya for 7 days, and Ufuk TV for one day. In addition to that, the RTÜK closed private TV channel Inter Star for three days, on the grounds that they made broadcasts against “general morality” in three different programs. 

In September RTÜK closed down private TV channels Ufuk TV (Malatya) for 90 days, HRT (Hatay) for 30 days, Güneş TV (Malatya) for 7 days, CNM (Malatya) for 3 days, and private radio channel Radyo Ekin (Ankara) for 3 days, and private TV channels Show TV, Cine 5, Kanal 7, Selam TV (Izmit) and KTV (Konya) for 1 day each. Show TV was reportedly closed down on the grounds of releasing naked pictures of a girl aged 14 in a news program, whereas CINE 5, a private TV channel making coded broadcasting, was reportedly closed down due to the movie “Red Oedipus” about in-family sexual relations. Kanal 7 was reportedly closed dawn due to elaborating the issue of “demons” in the program titled “Konuştukça” (as we talk) broadcasted on 28 August 2000. 

In December RTÜK banned the broadcast of 3 radio and 15 TV stations varying from one day to one month. RTÜK also banned the broadcast of Radio Nur (İstanbul) on the grounds of broadcast against the principles of General Merits of the Constitution, democratic institutions and individual rights, and banned the broadcast of Radio Arkadaş (Adana) on the grounds of broadcast inciting to violence, terror and ethnic discrimination among people for 180 days each. The names of the other radio and TV stations that were banned from broadcast were: Kanal D twice for one day; Kanal 6 three times for one day; Show TV, Number One TV, Genç TV, ART TV, Samanyolu TV, İnterstar TV, Mesaj TV (Ankara), TVM (Malatya), TGRT TV, Kanal 7 TV and Hedef Radio (Ankara) each one day; Şanliurfa TV 30 days; HRT TV (Hatay) 7 days; Ege TV 3 days.

Can TV

In November the Supreme Administrative Court passed its verdict in the case opened by Can TV, broadcasting in Diyarbakır, against the RTÜK decision of closing Can TV on the grounds of broadcasting a news program in Kurdish. The Court quashed the decision of the regional administrative court. The verdict stated that the governor’s office in Diyarbakır and the Police HQ had applied to RTÜK emphasizing that “necessary sanctions should be brought against Can TV as it frequently played Kurdish music and conducted various interviews in Kurdish during live programs... However, Can TV had produced the program in Turkish and interviews in a language other that Turkish on Can are not contrary to the principle of broadcasting in Turkish.”

� In Turkish the expression “freedom of thought” is generally used to cover the freedoms of expression and communication. We have separated the freedoms of association and assembly and the pressure on human rights defenders from this section.


� Information on certain provisions can be found in the section “Short Introduction to the Legal Background of Political cases” 


� Article 16/1 of the Law No. 5680: “The responsibility concerning the crimes committed via the press belongs to the person who wrote that article or news report or drew that picture or cartoon that constituted a crime, as well as the editor-in-chief of that person. However, the sentences of imprisonment for editor-in-chiefs are converted into a fine no matter how long the imprisonment sentence is. The lower limit of the amount specified in first paragraph of Article 4 of the Law on Execution of Sentences numbered 647 is used in calculation of the fine. Editor-in-chiefs are not remanded.”


� Article 162/1 of the TPC: “Presenting a publication regarded as crime by law is an offence by itself and the perpetrator is subjected to the same sentence. If the contents of such a publication are not approved of or presented with caution or some other person taking the responsibility completely does not spare the person, who is presenting it, from responsibility.”


� Article 312 of the TPC: First Paragraph - “The person who openly praises or approves of an act regarded as a crime by law or who incites people to disobey the law gets sentenced to a prison term from 6 months to 2 years and a heavy fine from TL 2.000 to TL 10.000.”


Second Paragraph– “The person who openly incites people to hatred and enmity on the basis of class, ethnic, religion, sect or regional differences gets sentenced to a prison term from 1 year to 3 years and a heavy fine from TL 3.000 to 12.000. If the incitement is done in a manner to produce danger for the public, the sentence is raised by one third to one half.





