6. Judgments of the European Court of Human Rights

The European Court of Human Rights (ECHR) (
) remained the only judicial organ to control Turkey’s international obligations on human rights. 

After the Commission and the Court joined in 1998 under additional protocol No. 11 the caseload of the Court increased rapidly. The number of applications in 1999 was 8,369; 972 from Russia to be followed by Turkey with 655. The ECHR reached 177 judgments and terminated 3,519 cases either by a friendly settlement or decisions of unacceptability. Violations were found in 120 cases. Of these cases 44 had been launched against Italy and 18 against Turkey.

The Öcalan case raised broad attention and even resulted in changes to the shape of the state security courts in Turkey.

The Right to Life

The Case of Oğur v. Turkey

In a judgment delivered at Strasbourg on 20 May in the case of Ogur v. Turkey, the ECHR held that there had been a violation of Article 2 (right to life) of the EHRC as regards the planning and execution of the operation that had led to the death of the applicant’s son (16 votes to 1) and as regards the investigations carried out by the national authorities (unanimously). 

On 24 December 1990 security forces carried out an armed operation at a site belonging to a mining company some six kilometers from the village of Dağkonak Şırnak province). Musa Oğur, who worked at the mine as a night-watchman, was killed at about 6.30am, as he was about to come off duty.

On 26 December 1990 the public prosecutor’s office declared that it had no jurisdiction to institute proceedings against civil servants and forwarded the file to the Administrative Council of the province of Şırnak. On 15 August 1991 the Administrative Council delivered a decision in which it concluded that no proceedings should be brought in the criminal courts against the members of the security forces who had taken part in the operation of 24 December 1990. In its view, the victim had died after warning shots had been fired during the operation in question. Neither the evidence in the file nor taking statements from witnesses would make it possible, however, to identify with any certainty the person who had fired. On 19 September 1991 the Supreme Administrative Court upheld that decision.

In its judgment the ECHR noted, first of all, that none of those appearing before it had disputed that the victim had been killed by a bullet fired by the security forces. The disagreement related solely to whether that bullet came from a warning shot or from a shot fired at the victim, and on the circumstances in which the shot was fired.

Several witnesses had explained the death of the applicant’s son as having been caused by a warning shot and the Government had added, in their memorial, that as the shot had struck Musa Oğur in the nape of the neck, he had been running away... The Court consequently considered that, even supposing that Musa Oğur had been killed by a bullet fired as a warning, the firing of that shot had been badly executed, to the point of constituting gross negligence, whether the victim was running away or not.

In sum, all the deficiencies noted in the planning and execution of the operation in issue sufficed for it to be concluded that the use of force against Musa Oğur had been neither proportionate nor, accordingly, absolutely necessary in defense of any person from unlawful violence or to arrest the victim. There had therefore been a violation of Article 2 on that account.

The Court observed that when he inspected the scene of the incident, the Şırnak public prosecutor confined himself to noting findings in respect of the victim’s body, making an inspection and a sketch of the scene, reconstructing the events and interviewing three witnesses, all of them night-watchmen colleagues of the victim. The Court observed, however, that here, too, a proper examination, in particular a ballistic test, could have revealed exactly when those items had been used.

The subsequent investigation carried out by the administrative investigation authorities had scarcely remedied the deficiencies noted above in that, again, no post-mortem or other forensic examination, notably in the form of ballistic tests, had been ordered and no members of the security forces that had taken part in the operation had been questioned, although their names were known.

It had to be noted, lastly, that during the administrative investigation, the case file had been inaccessible to the victim’s close relatives, who had had no means of learning what was in it. The Supreme Administrative Court had ruled on the decision of 15 August 1991 on the sole basis of the papers in the case, and that part of the proceedings had likewise been inaccessible to the victim’s relatives.

In conclusion, the investigations in the case could not be regarded as effective investigations capable of leading to the identification and punishment of those responsible for the events in question. There had therefore been a violation of Article 2 on that account also.

The Court awarded the applicant FRF 100,000 for non-pecuniary damage and FRF 30,000 for costs and expenses.
The Çakıcı Case

On 8 July the ECHR decided in the case of Çakıcı v. Turkey that there had been a violation of Article 2 (right to life) of the EHRC in respect of the death of the applicant’s brother, who had disappeared after being detained by the security forces, and in respect of the inadequate investigation carried out by the authorities.

The Court also held unanimously that there had been a violation of Article 3 (prohibition of torture, inhuman or degrading treatment or punishment) in that Ahmet Çakıcı had been tortured during his detention; that there had been a violation of Article 5 (right to liberty) in respect of the unacknowledged detention of Ahmet Çakici in the complete absence of the safeguards required by that provision; and by sixteen votes to one that there had been a violation of Article 13 (right to an effective remedy) in that the applicant had not been provided with an effective remedy in respect of these complaints. The Court further found, unanimously, no violation of Articles 14 (prohibition of discrimination) and 18 (prohibition of restrictions on Convention rights for ulterior purposes).

İzzet Çakıcı had lodged the application on his behalf and on behalf of his brother Ahmet.

On 8 November 1993, an operation was carried out by gendarmes from Hazro at the village of Çitlibahçe where Ahmet Çakıcı lived. The gendarmes were looking for, among other things, evidence concerning the kidnapping and murder of teachers and an imam by the PKK and for anyone who might have been involved. In a coordinated operation, gendarmes from Lice apprehended three persons at the neighboring village of Bağlan, who were transferred the next day to the Diyarbakır provincial gendarmerie headquarters.

According to the applicant, the Hazro gendarmes apprehended Ahmet Çakıcı when they came to Çitlibahçe. They took him to Hazro from where he was transferred to Diyarbakır provincial gendarmerie headquarters. He was detained there for sixteen to seventeen days in the same room as the three people who had been apprehended at Bağlan. One of these three, Mustafa Engin reported when he was released that Ahmet Çakıcı had been beaten, a rib being broken and his head split open. According to him, Ahmet Çakıcı had also been taken out for interrogation and received electric shock treatment. The applicant later learned from Hikmet Aksoy, who had been detained by gendarmes at Kavaklıboğaz station, that his brother had been taken from Diyarbakır provincial gendarmerie headquarters to Hazro gendarmerie station and from there to Kavaklıboğaz, where he had talked to Hikmet Aksoy. The applicant and his family had received no further news about Ahmet Çakıcı, until the Government provided information during the proceedings before the European Commission of Human Rights.

According to the Government, gendarmes did not take Ahmet Çakıcı into custody during the operation on 8 November 1993. They rely on the custody records of Hazro gendarmerie station and Diyarbakır provincial gendarmerie headquarters, where there are no entries concerning Ahmet Çakıcı. During the Commission proceedings, they provided information that it had been reported that Ahmet Çakıcı’s identity card had been found on one of the bodies of terrorists killed during a clash with security forces from 17 to 19 February 1995 on Kıllıboğan hill, Hani district.

On 13 June 1996, Hazro public prosecutor issued a decision of lack of jurisdiction concerning the allegations about Ahmet Çakıcı’s disappearance, finding, among other things, that his identity card had been found on the body of a dead terrorist and that this confirmed the terrorist’s identity as Ahmet Çakıcı.

The ECHR accepted the facts found by the Commission, which had carried out fact-finding missions in this case. It was accordingly established that the applicant’s brother had been taken into custody by the security forces on 8 November 1993, that he had been taken to Hazro gendarmerie station that night and that he had been detained at Diyarbakır provincial gendarmerie command from 9 November until at least 2 December 1993 when he was last seen by Mustafa Engin.

It was established that during his detention Ahmet Çakıcı was beaten, one of his ribs broken, his head split open and that he had been given electric shock treatment twice. Though report was made by Hazro district gendarmerie that his identity card had been found on the body of a dead member of the PKK in February 1995, there was no evidence as to the identification of the body or the release of the body for burial and it could not be regarded as established that Ahmet Çakıcı’s body had been found as alleged.

The Court rejected the Government’s preliminary objection that the applicant had failed to exhaust domestic remedies. The Court found that the applicant and his father had made petitions and enquiries to the State Security Court prosecutor in relation to the disappearance of Ahmet Çakıcı and that though the authorities had been made aware of their concerns no effective response was made. No steps at all were taken by the public prosecutor to verify the report that Ahmet Çakıcı’s body had been found. In these circumstances, the applicant had done all that could reasonably be expected of him to exhaust domestic remedies.

The Court found that the disappearance of Ahmet Çakici after he had been taken into custody led, in the circumstances of this case, to a presumption that he had died. No explanation having been provided by the Government as to what happened to him during his detention, the Government were liable for his death and there was a violation of Article 2 of the Convention. 
The Court found that the ill-treatment, which Ahmet Çakıcı suffered during his detention, constituted torture contrary to this provision. 
The Court held that the disappearance of Ahmet Çakici during an unacknowledged detention disclosed a particularly grave violation of the right to liberty and security of person guaranteed by this provision. It referred in particular to the lack of accurate and reliable records of the detention of persons taken into custody by gendarmes and the lack of any prompt or meaningful enquiry into the circumstances of Ahmet Çakıcı’s disappearance.

Referring to its reasoning in, among other things, its judgment of 19 February 1998 in the case of Kaya v. Turkey, the Court considered that the national authorities had been under an obligation to carry out an effective investigation into the circumstances of the disappearance of Ahmet Çakıcı. Reiterating its findings under Articles 2 and 5 of the Convention that no such effective investigation had been conducted, the Court concluded that there had been a violation of Article 13.

The Court found that it did not have any evidence before it substantiating the alleged breaches of Articles 14 and 18. Accordingly, there had been no violation of these provisions.

The Court awarded GBP 11,534.29 for pecuniary damage for the applicant’s brother’s spouse and children, GBP 25,000 for non-pecuniary damage for his brother’s heirs, GBP 2,500 for non-pecuniary damage for the applicant himself and GBP 20,000 for costs and expenses.
The Tanrıkulu Case

Another judgment on 8 July 1999 referred to the case of Tanrikulu v. Turkey. The European Court of Human Rights held unanimously that it had not been established that the applicant’s husband was killed in violation of Article 2 (right to life) of the European Convention on Human Rights, that there had been a violation of this provision on account of the failure of the authorities of the respondent State to conduct an effective investigation into the circumstances of the death of the applicant’s husband, and that it was not necessary to consider the applicant’s complaint under Article 2 regarding an alleged lack of protection in domestic law of the right to life .

The Court further held by 16 votes to 1 that there had been a violation of Article 13 (right to an effective remedy) of the Convention, unanimously that there had been no violation of Article 2 in conjunction with Article 14, and by 16 votes to 1 that the respondent State had failed to comply with their obligations under former Article 25 § 1. 
Selma Tanrıkulu had filed the application on behalf of her husband, Zeki Tanrıkulu, who was a doctor in Silvan State Hospital. At around noon on 2 September 1993 he was shot on a steep road, which runs between the hospital and Silvan Police HQ. The applicant, who heard the shots, rushed over from her apartment situated in the grounds of the hospital and saw two men running away. Her husband died soon after.

According to the applicant, there were at least eight members of the security forces standing in a line across the road where her husband was shot, brandishing machine guns. She pleaded with them not to let the two men whom she had seen running away escape but they did nothing.

According to the Government, there were no more than two police officers present outside the police headquarters. These officers, who were under strict instructions not to leave their post, stood guard outside the entrance to the headquarters, which was around the corner from where the incident took place.

On 5 November 1993 the Silvan public prosecutor’s office ruled that it had no jurisdiction to investigate the matter and transferred the file to the State Security Court in Diyarbakır. The chief public prosecutor at that Court took a statement from the applicant on 18 November 1994. 

The Government had maintained before the Court that the applicant had not exhausted the domestic remedies afforded her by Turkish law.

The Court noted that civil law remedies could only succeed if the person responsible for the act complained of had been identified, which had not been the case. With respect to an action in administrative law the Court observed that it had not been provided with any examples of persons having brought such an action in a situation comparable to the applicant’s. Moreover, an obligation to exhaust such an administrative law remedy that was capable only of leading to an award of damages might render illusory a Contracting State’s obligation under Articles 2 and 13 of the Convention to conduct an investigation capable of leading to the identification and punishment of those responsible for the deprivation of life. The Court consequently dismissed the preliminary objection in so far as civil and administrative law remedies were concerned. It joined the preliminary objection concerning remedies in criminal law to the merits.

The ECHR accepted the facts as they had been established by the Commission, which had carried out a fact-finding mission in Ankara to this end. It noted, however, that the Commission’s task of establishing the facts had been made more difficult since the Government had failed to provide the complete investigation file and had also not secured the attendance before the Commission’s Delegates of two public prosecutors. The Court, considering that it was of the utmost importance for the effective operation of the system of individual petition instituted under former Article 25 of the Convention (replaced by Article 34) that States furnish all necessary facilities to make possible a proper and effective examination of applications (former Article 28 § 1 (a), replaced by Article 38), found that the Government had fallen short of this duty.

The Court considered that the material in the case file did not enable it to conclude beyond reasonable doubt that the applicant’s husband had been killed by security forces or with their connivance.

The Court reiterated that the obligation to protect the right to life under Article 2, read in conjunction with the State’s general duty under Article 1 to secure to everyone within its jurisdiction the rights and freedoms defined in the Convention, required by implication that there should be some form of effective official investigation when individuals had been killed as a result of the use of force. The investigation should have been capable of leading to the identification and punishment of those responsible.

The Court doubted that the examination conducted at the scene of the incident could have been more than superficial in view of the limited time that had been spent on it and because no photographs had been taken. There was, moreover, no record of any attempt having been made to retrieve eleven missing bullets that had passed through the body of the applicant’s husband. The Court expressed misgivings as to the limited amount of forensic information obtained from the post-mortem examination and considered it regrettable that no forensic specialist had been involved and that no full autopsy had been performed.

The Court was further struck by the fact that the public prosecutor had referred the investigation to the Diyarbakir State Security Court, indicating that in his opinion the killing constituted a terrorist offence, since there did not appear to have been any evidence available supporting that conclusion. The applicant’s statement had not been taken until more than a year after the event, and even when the authorities had been made aware of her complaints after she had filed an application with the Commission, the authorities had not been prompted, for instance, to take statements from those members of the security forces who had been standing guard outside the police headquarters.

In conclusion, the investigations in the case could not be regarded as effective investigations capable of leading to the identification and punishment of those responsible for the killing of the applicant’s husband. The Court was, moreover, not persuaded that the criminal law remedies nominally available to the applicant would have been capable of altering to any significant extent the investigation that was carried out.

Accordingly, the Court dismissed the remainder of the Government’s preliminary objection and held that there had been a violation of Article 2. 

The Court noted that the applicant had been questioned by the chief public prosecutor at Diyarbakır State Security Court about the authenticity of the power of attorney, which had been submitted to the Commission in respect of her legal representation in the proceedings before that institution. The Court was of the opinion that a deliberate attempt had been made on the part of the authorities to cast doubt on the validity of the application to the Commission and thereby on the credibility of the applicant.

In conclusion, the Court found that the respondent State had failed to comply with their obligations under former Article 25 § 1 of the Convention.

The Court awarded the applicant GBP 15,000 for non-pecuniary damage and GBP 15,000 for costs and expenses.

Freedom of Expression

On 8 July 1999 at Strasbourg the European Court of Human Rights delivered judgment in the following thirteen cases: Ceylan v. Turkey, Arslan v. Turkey, Gerger v. Turkey, Polat v. Turkey, Karataş v. Turkey, Erdoğdu and İnce v. Turkey, Başkaya and Okçuoğlu v. Turkey, Okçuoğlu v. Turkey, Sürek and Özdemir v. Turkey, and four cases of Sürek v. Turkey.

The Court held that there had been a violation of freedom of expression, as guaranteed by Article 10 of the European Convention on Human Rights, in the cases of Ceylan v. Turkey (16 votes to 1), Arslan v. Turkey (unanimously), Gerger v. Turkey (16 votes to 1), Polat v. Turkey (unanimously), Karataş v. Turkey (12 votes to 5), Erdoğdu and İnce v. Turkey (unanimously), Başkaya and Okçuoğlu v. Turkey (unanimously), Okçuoğlu v. Turkey (unanimously), Sürek and Özdemir v. Turkey (11 votes to 6), Sürek v. Turkey (no. 2) (16 votes to 1) and Sürek v. Turkey (no. 4) (16 votes to 1). It found no violation of Article 10 in the cases of Sürek v. Turkey (no. 1) (11 votes to 6) and Sürek v. Turkey (no. 3) (10 votes to 7).

Further, in the cases of Gerger v. Turkey, Karataş v. Turkey, Başkaya and Okçuoğlu v. Turkey, Okçuoğlu v. Turkey, Sürek and Özdemir v. Turkey, Sürek v. Turkey (no. 1), Sürek v. Turkey (no. 2), Sürek v. Turkey (no. 3) and Sürek v. Turkey (no. 4), the Court held, by 16 votes to 1, that the applicants had been denied the right to have their cases heard by an "independent and impartial tribunal" within the meaning of Article 6 § 1 of the Convention because they had been tried by State Security Courts, in which one of the bench of three judges was a military judge.

In the case of Başkaya and Okçuoğlu v. Turkey, it held, unanimously, that there had been a breach of Article 7 of the Convention (no punishment without law) as regards the second applicant.

Ceylan v. Turkey
While president of the petroleum workers’ union (Petrol-İş Sendikası), Mr Ceylan wrote an article entitled ‘The time has come for the workers to speak out – tomorrow it will be too late’ in the 21-28 July 1991 issue of Yeni Ülke (New Land), a weekly newspaper published in İstanbul. Criminal proceedings were brought against him at İstanbul State Security Court and on 3 May 1993 he was convicted under Article 312 §§ 2 and 3 TPC of inciting the people to hostility and hatred by making distinctions based on ethnic or regional origin or social class. He was sentenced to one year and eight months’ imprisonment and a fine of TL 100,000.

Arslan v. Turkey
Günay Arslan is the author of the book Yas Tutan Tarih, 33 Kurşun (‘History in mourning, 33 bullets’). A first edition was published in December 1989. On 29 March 1991 İstanbul SSC sentenced Mr Arslan to six years and three months’ imprisonment for making separatist propaganda contrary to Article 142 §§ 3 and 6 TPC. However, as that provision was repealed by the Prevention of Terrorism Act 1991 (Law No. 3713 of 12 April 1991), İstanbul SSC declared his conviction null and void in a supplementary judgment of 3 May 1991.

A second edition of the book was published on 21 July 1991. In a judgment of 28 January 1993 İstanbul SSC convicted Mr Arslan of making propaganda against the "indivisibility of the State" contrary to Article 8 of Law No. 3713 and sentenced him to one year and eight months’ imprisonment and a fine of TL 41,666,666.

Gerger v. Turkey
Haluk Gerger is a journalist living in Ankara. On 23 May 1993 a memorial ceremony was held in Ankara for Denis Gezmiş, Yusuf Aslan and Hüseyin İnan, the founders of an extreme left-wing movement among university students at the end of the 1960s. They had been sentenced to death for seeking to destroy the constitutional order by violence and had been executed in May 1972. The applicant had been invited to speak at the ceremony but was unable to attend and sent the organizing committee a message that was read out in public.

Holding that the message contained separatist propaganda against the unity of the Turkish nation and the territorial integrity of the State, Ankara SSC found Mr Gerger guilty of an offence under Article 8 of the Prevention of Terrorism Act 1991 (Law No. 3713) and sentenced him to one year and eight months’ imprisonment and a fine of TL 203,333,333.

Polat v. Turkey
Edip Polat lives in Diyarbakir. In 1991 a book of his entitled Nevrozladık Şafakları (‘We made each dawn a Spring Festival’) was published. In a judgment of 23 December 1992 Ankara SSC held that the work contained propaganda against the territorial integrity of the State and the indivisible unity of the nation, contrary to Article 8 of Law No. 3713. It sentenced the applicant to two years’ imprisonment and a fine of TL 50,000,000.

Karataş v. Turkey
Hüseyin Karataş lives in Istanbul. In November 1991 his anthology of poems entitled Dersim – Bir İsyanın Türküsü (‘The song of a rebellion – Dersim’) was published. In a judgment of 22 February 1993 İstanbul SSC held that the work contained propaganda against the indivisible unity of the State, contrary to Article 8 of Law No. 3713 and sentenced the applicant to one year and eight months’ imprisonment and a fine of TL 41,666,666. After Law No. 4126 of 27 October 1995 came into force the sentence was reviewed, the term of imprisonment being reduced to one year, one month and ten days and the fine increased to TL 111,111,110.

Erdoğdu and İnce v. Turkey
Ümit Erdoğdu and Selami İnce are journalists living in Istanbul and lives in Ankara. At the material time, Mr Erdoğdu was the editor of the monthly review Demokrat Muhalefet! (‘Democratic Opposition!’). The January 1992 issue of the review included an interview with a Turkish sociologist conducted by the second applicant, Mr İnce. Istanbul SSC held that, by publishing the interview, the applicants had committed the offence of disseminating propaganda against the indivisibility of the State contrary to Article 8 of Law No. 3713. In a judgment of 12 August 1993 the first applicant was sentenced to five months’ imprisonment and a fine of TL 41,666,666 and the second applicant to one year and eight months’ imprisonment and a fine of TL 41,666,666. After Law No. 4126 of 27 October 1995 and Law No. 4304 of 14 August 1997 came into force, İstanbul SSC decided to defer passing a final sentence upon Mr Erdoğdu and to suspend execution of Mr İnce’s sentence.

Başkaya and Okçuoğlu v. Turkey

Fikret Başkaya is a professor of economics and a journalist and lives in Ankara. Mehmet Selim Okçuoğlu is the owner of a publishing house, Doz Basın Yayın Ltd Şti, and lives in Istanbul. In April 1991, Doz Basın Yayın Ltd Şti published a book written by the first applicant entitled Batılılaşma, Çağdaşlaşma, Kalkınma - Paradigmanin İflası / Resmi Ideolojinin Eleştirisine Giriş (‘Westernisation, Modernisation, Development - Collapse of a Paradigm / An Introduction to the Critique of the Official Ideology’).

The Public Prosecutor at İstanbul SSC brought criminal proceedings against the applicants on the grounds that, through the book, they had disseminated propaganda against the indivisibility of the State contrary to Article 8 of the Prevention of Terrorism Act 1991. On 14 October 1992 the SSC acquitted the applicants, holding that the book as a whole was an academic work containing no elements of propaganda. The Public Prosecutor appealed to the Court of Cassation, which quashed the decision and remitted the case back for retrial. In a judgment of 5 August 1993 İstanbul SSC convicted the applicants, sentencing the first applicant to one year and eight months’ imprisonment and a fine of TL 41,666,666 and the second applicant to five months’ imprisonment and a fine of the same amount.

Okçuoglu v. Turkey

Ahmet Zeki Okçuoglu is a lawyer living in İstanbul. In May 1991, issue No. 12 of a magazine called Demokrat (‘Democrat’) included an article on a round-table debate organized by the magazine and in which the applicant had taken part. The article was entitled ‘Kürt Sorununun Dünü ve Bugünü’ (‘The past and present of the Kurdish problem’).

On 11 March 1993 İstanbul SSC held that the views expressed by the applicant as reproduced in the article amounted to propaganda against the indivisibility of the State contrary to Article 8 of Law No. 3713). It sentenced him to one year and eight months’ imprisonment and a fine of TL 41,666,666. After Law No. 4126 of 27 October 1995 came into force, the SSC reviewed the applicant’s case on the merits and reduced his prison sentence to one year, one month and ten days but increased the fine to TL 111,111,110.

Sürek and Özdemir v. Turkey
Kamil Tekin Sürek and Yücel Özdemir are Turkish nationals. Mr Sürek was born in 1957 and lives in Istanbul. Mr Özdemir was born in 1968 and lives in Cologne, in Germany.

At the material time, Kamil Tekin Sürek was the majority shareholder in Deniz Basın Yayın Sanayı ve Ticaret Organizasyon, a Turkish company which owns a weekly review entitled Haberde Yorumda Gerçek (‘The Truth of News and Comments’), published in İstanbul. Yücel Özdemir was the editor-in-chief of the review.

In the 31 May 1992 and 7 June 1992 issues of the review, an interview with a leader of the PKK as published in two parts. The edition of 31 May 1992 also contained a joint declaration by four socialist organisations.

On 27 May 1993, İstanbul SSC found the applicants guilty of disseminating propaganda against the indivisibility of the State in the form of the above publications, contrary to sections 6 and 8 of the Prevention of Terrorism Act 1991. The first applicant was sentenced to two fines totaling TL 300,000,000. The second applicant was sentenced to six months’ imprisonment and two fines totaling TL 150,000,000.

Sürek v. Turkey (1)
Issue no. 23 of Haberde Yorumda Gerçek, dated 30 August 1992, contained two readers’ articles entitled ‘Silahlar Özgürlüğü Engelleyemez’ (‘Weapons cannot prevent freedom’) and ‘Suç Bizim’ (‘It is our fault’).

On 12 April 1992 İstanbul SSC held that the applicant, in his capacity as the owner of the review in which the articles had been published, was guilty of disseminating propaganda against the indivisibility of the State contrary to Article 8 of Law No. 3713 and sentenced him to a fine of TL 166,666,666. The applicant appealed to the Court of Cassation, which quashed the judgment and remitted the case to the Court for retrial. On 12 April 1994 İstanbul SSC sentenced the applicant to a reduced fine of TL 83,333,333.

Sürek v. Turkey (2)

The 26 April 1992 issue of Haberde Yorumda Gerçek contained coverage of a press conference given by a delegation visiting Şırnak province in the wake of tensions in the area. The delegation comprised two former members of the Turkish Parliament, Leyla Zana and Orhan Doğan, together with Lord Avebury and a member of the Anglican Church. The coverage included an article reporting the Governor of Şırnak as having told the delegation that Şırnak Chief of Police had ordered his men to open fire on the local population. It also reproduced a dialogue between Leyla Zana, Orhan Doğan and İsmet Yediyıldız, a Gendarme Commander.

On 2 September 1993, İstanbul SSC found the applicant, in his capacity as the owner of the review, guilty of revealing the identity of officials responsible for combating terrorism and thus making them terrorist targets. It sentenced him to a fine of TL 54,000,000 under Article 6 of the Prevention of Terrorism Act 1991 (Law No. 3713).

Sürek v. Turkey (3)

Issue No. 42 of the review Haberde Yorumda Gerçek, dated 9 January 1993, contained an article entitled ‘In Botan the poor peasants are expropriating the landlords!’.

On 27 September 1993 İstanbul SSC found the applicant, in his capacity as the owner of the review in which the article had been published, guilty of disseminating propaganda against the indivisibility of the State contrary to Article 8 of Law No. 3713 and sentenced him to a fine of TL 83,333,333.

Sürek v. Turkey (4)

Issue no. 51 of the review Haberde Yorumda Gerçek, dated 13 March 1993, included an article entitled ‘Kawa and Dehak Once Again’. The article discussed what might occur during the forthcoming Newroz (Spring Festival) celebrations. The same issue also contained an interview by the Kurdish News Agency with a representative of the National Liberation Front of Kurdistan, the political wing of the PKK.

On 27 September 1993 İstanbul SSC found the applicant, in his capacity as the owner of the review in which the article and the interview had been published, guilty of disseminating propaganda against the indivisibility of the State contrary to Articles 6 and 8 of the Prevention of Terrorism Act 1991 and sentenced him to a fine of TL 83,333,333.

The ruling of the ECHR

The Court found that in each case the convictions amounted to”interference" in the applicant’s right to freedom of expression. Accepting that the interference was "prescribed by law" within the meaning of the second paragraph of Article 10 and pursued at least one of the "legitimate aims" set out in that provision, the Court went on to examine whether the interference was "necessary in a democratic society" for those aims to be achieved. It concluded that there had been a violation of Article 10 in eleven of the thirteen cases.

In the cases of Erdoğdu and İnce v. Turkey, Okçuoğlu v. Turkey, Sürek and Özdemir v. Turkey, Sürek v. Turkey (1), Sürek v. Turkey (2), Sürek v. Turkey (3) and Sürek v. Turkey (4), it referred in particular to the essential role of the press in ensuring the proper functioning of political democracy. While the press had not to overstep the bounds set, among other things, for the protection of vital interests of the State such as national security or territorial integrity against the threat of violence or the prevention of disorder or crime, it was nevertheless incumbent on it to impart information and ideas on political issues, including divisive ones. Not only had the press the task of imparting such information and ideas; the public had a right to receive them. Freedom of the press afforded the public one of the best means of discovering and forming an opinion of the ideas and attitudes of political leaders.

Lastly, in the case of Karataş v. Turkey the Court observed that Article 10 included freedom of artistic expression, which afforded the opportunity to take part in the public exchange of cultural, political and social information and ideas of all kinds. Those who created, performed, distributed or exhibited works of art contributed to the exchange of ideas and opinions, which was essential for a democratic society. Hence the obligation on the State not to encroach unduly on their freedom of expression.

The Court went to say in each of the judgments that, in line with its case-law, there was little scope under Article 10 § 2 of the Convention for restrictions on political speech or on debate on matters of public interest. Furthermore, the limits of permissible criticism were wider with regard to the government than in relation to a private citizen, or even a politician. In a democratic system the actions or omissions of the government had to be subject to the close scrutiny not only of the legislative and judicial authorities but also of public opinion. Moreover, the dominant position which the government occupied made it necessary for it to display restraint in resorting to criminal proceedings, particularly where other means were available for replying to unjustified attacks and criticisms of its adversaries. Nevertheless, it certainly remained open to the competent State authorities to adopt, in their capacity as guarantors of public order, measures, even of a criminal-law nature, intended to react appropriately and without excess to such remarks. Finally, where such remarks constituted an incitement to violence against an individual or a public official or a sector of the population, the State authorities enjoyed a wider margin of appreciation when examining the need for an interference with freedom of expression.

The Court reached its decision in each case in the light of the foregoing principles and having regard to the offending passages – the Court verifying in every case whether they constituted an incitement to violence, armed resistance or an uprising –, the context in which they were made and the type and severity of the sentence imposed.

In the nine cases in which it had jurisdiction to hear the complaint, the Court held that the applicants had been denied the right to have their cases heard by an "independent and impartial tribunal" within the meaning of Article 6 § 1 of the Convention, as they had been tried by SSCs, in which three judges sat, one of whom was a military judge.

The Court noted that, although the status of military judges sitting as members of SSCs provide some guarantees of independence and impartiality, certain aspects of these judges’ status made their independence and impartiality questionable: for example, the fact that they were servicemen who still belonged to the army, which in turn took its orders from the executive; the fact that they remained subject to military discipline; and the fact that decisions pertaining to their appointment were to a great extent taken by the administrative authorities and the army. The Court held that there had also been a breach of Article 6 § 1 in the nine cases before it.

In the case of Başkaya and Okçuoğlu v. Turkey, the Court reiterated that, according to its case-law, Article 7 embodied, among other things, the principle that only the law could define a crime and prescribe a penalty (nullum crimen, nulla poena sine lege) and the principle that the criminal law had not to be extensively construed to an accused’s detriment, for instance by analogy.

The Court considered that in the case before it the applicants’ conviction as such under Article 8 of the Prevention of Terrorism Act 1991 had not contravened the "nulla poena sine lege" principle embodied in Article 7. On the other hand, it held that the fact that the second applicant had been given a prison sentence was incompatible with that Article, as the sentence had been imposed under section 8(2), which expressly applies to editors, while publishers were liable only to a fine. The Court considered that section 8(2) was a lex specialis on the sentencing of editors and publishers and that the sentencing of the second applicant, who was in fact a publisher, had in that instance been based on an extensive construction, by analogy, of the rule in the same sub-section on the sentencing of editors.
The Öztürk case

In its judgment of 28 September the European Court of Human Rights held unanimously that there had been a violation of Article 10 of the EHRC (freedom of expression) and that it was not necessary to examine a complaint under Article 1 of Protocol No. 1 (protection of property). 

In November 1988 Ünsal Öztürk published the second edition of a book by M.N. Behram entitled Hayatın Tanıklığında – İşkencede Ölümün Güncesi (A testimony to life – Diary of a death under torture) about the life of İbrahim Kaypakkaya, one of the leaders of the extreme left in Turkey.

On 30 March 1989 Ankara SSC found Mr Öztürk guilty, among other offences, of inciting the people to hatred and hostility, an offence under Article 312 TPC. The applicant had to pay a fine of TL 285,000 and the copies of the edition in issue were confiscated.

On 22 May 1991 the book’s author, M.N. Behram, who had been charged under the same provisions of the TPC, was acquitted. Mr Öztürk applied to the appropriate branch of the State prosecution service asking them to refer his case to the Court of Cassation by means of an appeal on points of law against his conviction. The State prosecution service allowed this application and lodged such an appeal, but this was dismissed by the Court of Cassation on 8 January 1993.

The ECHR ruled that Mr Öztürk’s conviction for helping to publish and distribute Mr Behram’s book unquestionably constituted interference with the exercise of his freedom of expression, and such interference breaches Article 10 unless it satisfies the requirements of the second paragraph of that provision.

In the present case the Court accepted that the interference with the applicant’s right to freedom of expression, being the result of his conviction under Article 312 § 2 TPC, could be considered to have been prescribed by law. Having regard to the sensitive nature of the fight against terrorism and the need for the authorities to exercise vigilance when dealing with actions likely to exacerbate violence, the Court considered that it could also accept that the applicant’s conviction pursued two aims compatible with Article 10 § 2, namely the prevention of disorder or crime.

The Court observed that the book in issue took the form of a biography through which the author intended, at least implicitly, to criticize the Turkish authorities’ actions in the repression of extreme left-wing movements and thus give moral support to the ideology which İ. Kaypakkaya had espoused.

The ECHR reiterated that there is little scope under Article 10 § 2 of the Convention for restrictions on political speech or on debate on matters of public interest. It certainly remained open to the competent State authorities to adopt, in their capacity as guarantors of public order, measures, even of a criminal-law nature, intended to react appropriately and without excess to such remarks. Finally, where such remarks incited to violence, the national authorities enjoyed a wider margin of appreciation when examining the need for an interference with exercise of freedom of expression.

In that connection, it was important to note that the bench of the National Security Court which tried the author of the book, M.N. Behram, had ruled that nothing in the book disclosed any incitement to crime for the purposes of Article 312 of the Criminal Code. In the Court’s view, this striking contradiction between two interpretations of one and the same book separated in time by about two years and made by two different benches of the same court was one element to be taken into consideration.

In the present case, the book had been on open sale since 1991 and had not apparently aggravated the "separatist" threat. Moreover, the Government had not explained how the second edition of the book could have caused more concern to the judicial authorities than the first, published in October 1988. The Court therefore discerned nothing, which might justify the finding that Mr Öztürk had any responsibility whatsoever for the problems caused by terrorism in Turkey and considered that use of the criminal law against the applicant could not be regarded as justified in the circumstances of the case.

The Court accordingly concluded that there had been a violation of Article 10 of the Convention.

The Court awarded the applicant USD 10,000 for pecuniary damage and FRF 20,000 for his costs and expenses.
Freedom of Association

The Closure of ÖZDEP

The judgment in the case of Freedom and Democracy Party (ÖZDEP) v. Turkey was delivered on 8 December 1999. The ECHR held unanimously that there had been a violation of Article 11 of the European Convention on Human Rights (freedom of association). 
The Freedom and Democracy Party (ÖZDEP) was founded on 19 October 1992. On 29 January 1993, Principal State Counsel at the Court of Cassation applied to the Constitutional Court for an order dissolving ÖZDEP on the grounds that its programme sought to undermine the territorial integrity and secular nature of the State and the unity of the nation. While the Constitutional Court proceedings were still pending, the founding members of the party resolved to dissolve it in order to protect themselves and the party leaders from the consequences of a dissolution order – namely a ban on their carrying on similar activities in other political parties. On 14 July 1993 the Constitutional Court made an order dissolving ÖZDEP.

The Court dismissed the Government’s preliminary objection in which they had pleaded that ÖZDEP could not claim to be the victim of its dissolution because it had dissolved itself voluntarily before its dissolution was ordered by the Constitutional Court. The Court ruled that since in Turkish law a voluntarily dissolved political party remained in existence for the purposes of dissolution by the Constitutional Court, the Government could not contend before the Court that ÖZDEP was no longer in existence when the dissolution order was made.

The Court could find nothing in ÖZDEP’s programme that could be considered a call for the use of violence, an uprising or any other form of rejection of democratic principles. That was an essential factor to be taken into consideration. On the contrary, the need to abide by democratic rules when implementing the proposed political project was stressed in the programme.

The court noted in addition that, taken together, the passages in issue in ÖZDEP’s programme presented a political project whose aim was in essence the establishment – in accordance with democratic rules – of "a social order encompassing the Turkish and Kurdish peoples". It was true that in its programme ÖZDEP also referred to the right to self-determination of the "national or religious minorities"; however, taken in context, those words did not encourage separation from Turkey but were intended instead to emphasize that the proposed political project must be underpinned by the freely given, democratically expressed, consent of the Kurds.

In the Court’s view, the fact that such a political project was considered incompatible with the current principles and structures of the Turkish State did not mean that it infringed democratic rules. It was of the essence of democracy to allow diverse political projects to be proposed and debated, even those that called into question the way a State was currently organized, provided that they did not seek to harm democracy itself.

The Court noted the radical nature of the interference in issue: ÖZDEP had been definitively dissolved with immediate effect, its assets had been liquidated and transferred ipso iure to the Treasury and its leaders had been banned from carrying on certain similar political activities.

In conclusion, ÖZDEP’s dissolution had been disproportionate to the aim pursued and consequently unnecessary in a democratic society. It followed that it had breached Article 11 of the Convention.

By way of just satisfaction, the Court awarded 30,000 French francs for non-pecuniary damage and 40,000 francs for legal costs and expenses.

� The European Court of Human Rights was set up in 1959 in Strasbourg to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights. On November 1 1998 a full-time Court was established, replacing the original two-tier system of a part-time Court and Commission. Turkey ratified the European Human Rights Convention (EHRC) in 1954. It accepted the right to individual petitions in 1987 and in 1990 it also accepted that the judgments are legally binding. Details on the ECHR can be found at http://www.echr.coe.int.





PAGE  
209

